Rewelacyjny południowokoreański pianista Seong-Jin Cho, zwycięzca XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, dzieli się ze słuchaczami swoją fascynacją – stosunkowo mało popularnymi obecnie – suitami klawesynowymi Haendla, prezentując trzy z nich na swoim nowym albumie „The Handel Project”.
Johannes Brahms także był znanym miłośnikiem haendlowskich suit klawesynowych, więc jego spektakularne „Wariacje i Fuga na temat Heandla”, B-Dur, Op. 24 dopełniają program nowego albumu pianisty, wraz z dwiema częściami VII oraz I suity Haendla.
Haendlowskie suity klawesynowe przyciągnęły artystę po latach zajmowania się muzyką późniejszych okresów. Zachwycił się ich bogactwem, zwłaszcza w zakresie inwencji melodycznej, studiując zapisy nutowe suit oraz nagrania tego repertuaru, dokonane na klawesynie – instrumencie, dla którego zostały stworzone – a także pracował nad własną techniką manualną, ograniczając – w miarę możliwości – użycie pedału forte i modyfikując niektóre oznaczenia dynamiczne, aby wykorzystać potencjał współczesnego fortepianu.
– Oczywiście Bach jest najpopularniejszym kompozytorem epoki baroku – zauważa Cho. – Ale kilka lat temu odkryłem suity Haendla i zdałem sobie sprawę, że zawierają wiele świetnych utworów, które nie są tak często grane przez pianistów na nowoczesnym fortepianie. Nie pamiętam, kiedy po raz pierwszy usłyszałem muzykę Haendla, ale już jako nastolatek interesowałem się twórczością kompozytorów barokowych – Haendla, Rameau, czy Couperina. Naprawdę, chciałem zgłębić ten rodzaj muzyki i byłem bardzo szczęśliwy, mogąc nagrać ten album Haendla. Dla mnie muzyka Haendla pochodzi prosto z serca, więc ludzie mogą z łatwością za nią podążać.
Lista repertuarowa albumu:
GEORGE FRIDERIC HANDEL (1685–1759)
Suite No. 2 in F major HWV 427
from 8 Suites de Pièces pour le Clavecin, 1720
1. Adagio
2. Allegro
3. Adagio
4. Allegro [Fugue]
Suite No. 8 in F minor HWV 433
from 8 Suites de Pièces pour le Clavecin, 1720
1. Prélude
2. Allegro [Fugue]
3. Allemande
4. Courante
5. Gigue
Suite No. 5 in E major HWV 430
from 8 Suites de Pièces pour le Clavecin, 1720
1. Prélude
2. Allemande
3. Courante
4. Air – Double I–V [Air with 5 Variations “The Harmonious Blacksmith”]
JOHANNES BRAHMS (1833–1897)
Variations and Fugue on a Theme by Handel in B flat major op. 24
· Aria
· Variation I
· Variation II. Animato
· Variation III. Dolce
· Variation IV. Risoluto
· Variation V. Espressivo
· Variation VI. Sempre legato
· Variation VII. Con vivacità
· Variation VIII
· Variation IX. Poco sostenuto
· Variation X. Energico
· Variation XI. Dolce
· Variation XII. Soave
· Variation XIII. Largamente, ma non più
· Variation XIV. Sciolto
· Variation XV
· Variation XVI. Piano ma marcato
· Variation XVII. Più mosso
· Variation XVIII. Grazioso
· Variation XIX. Leggiero e vivace
· Variation XX. Legato
· Variation XXI. Dolce
· Variation XXII
· Variation XXIII. Vivace e staccato
· Variation XXIV
· Variation XXV
· Fuga
GEORGE FRIDERIC HANDEL
Sarabande in B flat major HWV 440/3
3rd mvt. from Suite No. 7 in B flat major
from 9 Suites de Pièces pour le Clavecin, 1733
Menuetto in G minor arr. Wilhelm Kempff
in past editions treated as 4th mvt. from Suite No. 1 in B flat major HWV 434
from 9 Suites de Pièces pour le Clavecin, 1733
2023 The Handel Project
Daty koncertów:
5 February | Hannover, DE
6 February | Düsseldorf, DE
8 February | Hamburg, DE
9 February | Dortmund, DE
10 February | Geneva, CH
13 February | London, UK
15 February | Milan, IT
16 February | Berlin, DE
19 February | Vienna, AU