Dwie światowej klasy orkiestry, wizjonerski dyrygent i jeden z najważniejszych kompozytorów w historii muzyki – to nowy projekt nagraniowy i trasa koncertowa Andrisa Nelsonsa, Gewandhausorchester i Boston Symphony Orchestra, który jest swoistym kamieniem milowym w historii relacji obu zespołów oraz piękną kolekcją dzieł Richarda Straussa, zbudowaną z symfonii i poematów symfonicznych, utworów koncertujących oraz fragmentów orkiestrowych z jego oper.
Nagrań dokonano z udziałem solistów Yuji Wang (Burleske) i Yo-Yo Ma (Don Quixote), każda z orkiestr nagrała trzy albumy, a historycznie pierwszy raz można usłyszeć tutaj także, jak oba zespoły grają razem, we wspólnym nagraniu Festliches Präludium.
Andris Nelsons przyznaje: – Możliwość nagrania mojej absolutnie ulubionej muzyki i zrobienia tego z moimi dwiema ukochanymi orkiestrami – to spełnienie marzeń!
Wyjątkowe partnerstwo zespołów Boston Symphony Orchestra (BSO) oraz Gewandhausorchester Leipzig (GHO) trwa od 2018 roku i obejmuje wspólne przedsięwzięcia w wymiarze artystycznym oraz organizacyjnym, w tym między innymi wymianę programową oraz inicjatywy edukacyjne po obu stronach Atlantyku. Wśród tych inicjatyw jest coroczny Boston Week w Lipsku i Leipzig Week w Bostonie. Ta nowoczesna oraz innowacyjna współpraca wyznacza nowe niejako trendy w programowaniu pracy zespołów i pomaga sprostać wyzwaniom stojącym obecnie przed instytucjami i organizacjami orkiestrowymi na świecie.
Celem tego aliansu jest również pielęgnowanie elementów historycznych relacji łączących oba zespoły. Zniszczona w czasie II wojny światowej sala lipskiego Gewandhaus stała się modelem dla Boston Symphony Hall, a kilku szefów Boston Symphony Orchestra studiowało w lipskim konserwatorium i było członkami Gewandhausorchester.
Richard Strauss dyrygował lipską orkiestrą w 1887 roku i wracał na podium nie mniej niż dwanaście razy. Artur Nikisch, wcześniejszy pierwszy dyrygent Boston Symphony Orchestra, a od 1895 roku pierwszy dyrygent Gewandhaus, zaprosił Richarda Straussa do współpracy jako pierwszego gościnnego dyrygenta w 1907 roku. Artur Nikisch w sezonie 1920/21 po raz pierwszy zaprezentował wszystkie dziewięć poematów symfonicznych Straussa jako cykl, będący isnpiracją dla przyszłych szefów tej orkiestry, takich jak Kurt Masur i Riccardo Chailly. Projekt pod dyrekcją Andrisa Nelsonsa wpisuje się w tę tradycję, sto lat po pierwszej prezentacji tego cyklu pod batutą Artura Nikischa.
Boston Symphony Orchestra również odegrała pewną rolę w życiu oraz twórczości Richarda Straussa, który dyrygował tą orkiestrą w 1904 roku. „Orkiestra w Bostonie jest wspaniała” - napisał Strauss do ojca po koncercie. „Jej dźwięk i technika świadczą o doskonałości, którą rzadko się spotyka”. Wśród utworów wykonanych na tamtym koncercie był także poemat Don Quixote, który powraca obecnie w ramach projektu Strauss, w nagraniu BSO z udziałem Yo-Yo Ma jako solisty.
BOSTON SYMPHONY ORCHESTRA / GEWANDHAUSORCHESTER LEIPZIG
RICHARD STRAUSS
DEUTSCHE GRAMMOPHON RECORDING PROJECT
UNDER THE DIRECTION OF ANDRIS NELSONS
RICHARD STRAUSS
Boston Symphony Orchestra
CD 1 | Eine Alpensinfonie · Symphonic Fantasy from Die Frau ohne Schatten
CD 2 | Don Quixote* · 4 Symphonic Interludes from Intermezzo | *Yo-Yo Ma cello
CD 3 | Tod und Verklärung · Symphonia Domestica Gewandhausorchester Leipzig
CD 4 | Ein Heldenleben · Macbeth
CD 5 | Also sprach Zarathustra · Aus Italien
CD 6 | Don Juan · Burleske* · Dance of the Seven Veils · Metamorphosen | *Yuja Wang piano
Boston Symphony Orchestra & Gewandhausorchester Leipzig
CD 7 | Festliches Präludium* (BSO & GHO) · Till Eulenspiegel (BSO) · Love Scene from Feuersnot (BSO)
Der Rosenkavalier Suite (GHO) · Schlagobers Waltz (GHO) | *Olivier Latry organ
ANDRIS NELSONS conductor