Peter Gabriel podzielił się drugą piosenką z nadchodzącego albumu „i/o”. Niedzielne wydanie „The Court (Dark-Side Mix)” znów zbiegło się z pełnią Księżyca.
Premiera w dniu pełni to nie przypadek. Fazy Księżyca wyznaczają plan wydawniczy na 2023 rok, a kolejne utwory będą pojawiały się przy każdej pełni. Okładka najnowszego singla przedstawia dzieło artysty i rzeźbiarza Tima Shawa.
Napisany i wyprodukowany przez Petera Gabriela „The Court” został nagrany w Real World Studios w Wiltshire oraz The Beehive w Londynie.
W nagrania utworu zaangażowali się wieloletni współpracownicy artysty: Brian Eno, Tony Levin, David Rhodes oraz Manu Katché. W chórkach możemy usłyszeć także jego córkę Melanie Gabriel. Orkiestrowa aranżacja jest dziełem Johna Metcalfe i samego Gabriela – nagrali ją w londyńskim British Grove Studios z udziałem wielu muzyków, którzy wcześniej pracowali nad „New Blood” (2011).
– Miałem tylko pomysł na refren: „the court will rise” – opowiada artysta. – Większość życia to walka porządku i chaosu. W pewnym sensie narzucamy ludziom sprawiedliwość oraz system prawny, aby wprowadzić do tego chaosu jakiś element porządku. Często prowadzi to jednak do nadużyć, niesprawiedliwości i dyskryminacji. Jednocześnie środki te pełnią dość istotną rolę w cywilizowanym społeczeństwie. Czasem musimy jednak zastanowić się nad tym, w jaki sposób są realizowane.
Piosenka jest częściowo inspirowana pracą NAMATI. Misją organizacji jest zapewnienie ludziom na całym świecie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, na który w przeciwnym razie nie mogliby sobie pozwolić. – Polecam sprawdzić ich działalność. Robią świetną robotę, gromadzą zespoły na całym świecie i pomagają w wielu dziedzinach – dodaje Peter Gabriel.
Podobnie jak poprzednia piosenka „Panopticom”, „The Court” dostępna będzie w kilku wersjach: miksowali ją Tchad Blake (wydany właśnie „Dark-Side Mix”), Mark „Spike” Stent („Bright-Side Mix”) i Hans-Martin Buff („Atmos In-Side Mix”). Artysta wyjaśnia: – Bardzo podoba mi się ten pomysł, ponieważ dla większości artystów najważniejszy jest proces, a nie końcowy efekt. W pewnym sensie staram się nieco bardziej otworzyć ten proces dla zainteresowanych.
Premierze każdego nowego singla towarzyszy wyjątkowe dzieło sztuki. Okładka „The Court” przedstawia rytualną instalację „Lifting the Curse” autorstwa Tima Shawa. Pierwotnie stworzona, by zdjąć klątwę, którą artyści Gilbert & George rzucili na Royal Academy, dziś odnosi się również do wszelkich mrocznych sił, ze szczególnym uwzględnieniem rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
– Tim Shaw to wielki artysta, a jego prace są mocno polityczne i szamańskie. Często porusza trudne tematy, takie jak wojna i tortury. Dorastał w Belfaście, był więc świadkiem strachu i przemocy – opowiada Peter Gabriel. – Z początku po prostu spodobało mi się to zdjęcie, dopiero później odkryłem jego historię.
Tim Shaw komentuje: – Nie byłem pewien, dlaczego akurat ten obraz został wybrany do tego utworu, ale gdy teraz o tym myślę… zdaje się, że ta istota stoi tam, by zostać oskarżoną i osądzoną.
Peter Gabriel nie tylko wydaje nową płytę. Tournée „i/o The Tour” rozpocznie się koncertem w Krakowie, 18 maja w TAURON Arenie. Bilety są już w sprzedaży.