Premiera wydawnictwa zaplanowana jest na 18 marca 2022. Nagrania w wykonaniu American Contemporary Music Ensemble i Theatre of Voices pod batutą Paula Hilliera.
„Drone Mass” to mroźny minimalistyczny dramat, harmonie muzyki sakralnej, cyfrowe brzmienie współczesnego kina – a wszystko w gestach, które przypominają rockową piosenkę – „Rolling Stone”
Pozwól sobie na rozkoszowanie się czystym pięknem… To może to być najlepsza godzina, jaką przeżyłeś od lat – CVNC.org
„Drone Mass” została napisana przez nieżyjącego już kompozytora Jóhanna Jóhannssona jako „współczesne oratorium”. Dzieło napisane na głosy i kwartet smyczkowy, wspierane elektroniką, zostało zamówione i wykonane przez American Contemporary Music Ensemble, (ACME), zespół który koncertował i nagrywał z Jóhannssonem przez prawie dziesięć lat. Obecnie ACME oraz nagrodzona Grammy grupa wokalna Theatre of Voices pod dyrekcją Paula Hilliera (również wielokrotnego zdobywcy nagrody Grammy), dokonali światowej premiery tego niezwykle zjawiskowego dzieła. Członkowie ACME i Theatre of Voices wielokrotnie współpracowali z kompozytorem, zarówno w studiu nagrań, jak i podczas licznych występów na żywo.
Album został nagrany w maju 2019 roku w Garnisonskirken w Kopenhadze. Wyprodukował ją Francesco Donadello, przyjaciel i stały współpracownik Jóhannssona. Do ACME dołączyła grupa wokalna Theatre of Voices i jej dyrektor artystyczny Paul Hillier. Grupa wykonywała „Drone Mass” już wcześniej dwukrotnie, w USA oraz w Krakowie z Jóhannssonem i ACME.
ACME i Theatre of Voices wystąpili wspólnie w Atenach, zaledwie cztery miesiące po śmierci kompozytora. Theatre of Voices pojawia się także na innych nagraniach twórczości Jóhannssona, m.in. „Orphée”, „Englabörn & Variations”, „Arrival” oraz „Last and First Men”. Kompozytor słynął z organicznego i inkluzywnego sposobu pisania i wykonywania utworów, a także z ducha współpracy, który stał się głównym motywem albumu.
„Drone Mass” to przykład twórczości o niezwykle tajemniczym charakterze, którą można porównać z medytacyjnym minimalizmem takich kompozytorów jak Arvo Pärt czy Henryk Górecki. Utwór rozpoczynają smyczki i głosy, wtapiając się następnie w muzyczny pejzaż tworzony przez instrumenty elektroniczne. Dzieło reprezentuje to, co islandzki kompozytor nazwał „destylacją wpływów i obsesji”.
Jóhannsson, który od dawna był zainteresowany napisaniem wokalnego dzieła na dużą skalę, znalazł inspirację w tzw. „Ewangelii Egipcjan”, odkrytej w 1945 roku w bibliotece Nag Hammadi. Kompozytor zainteresował się między innymi opisanym tam hymnem, składającym się z „pozornie bezsensownej serii samogłosek”.
W związku z pochodzeniem tekstów, które nadały charakter „Drone Mass”, nie bez znaczenia było to, że premiera dzieła (2015 r.) odbyła się w spektakularnej scenerii egipskiej świątyni Dendur w nowojorskim Metropolitan Museum of Art. Muzyka Jóhannssona wypełniła tę majestatyczną przestrzeń, urzekając wszystkich obecnych. Obok muzyków ACME na scenie znalazł się nagrodzony Grammy zespół wokalny Roomful of Teeth.
Zanim „Drone Mass” został zaprezentowany po raz pierwszy, Jóhannsson odniósł już spory sukces w muzyce mainstreamowej, między innymi dzięki soundtrackowi do „Sicario” Denisa Villeneuve’a (2015) oraz płycie z muzyką do filmu „Prisoners” („Labirynt”) (2013) tego samego reżysera. W 2015 roku zdobył Złoty Glob za muzykę do „The Theory of Everything” („Teorii wszystkiego”) Jamesa Marsha, a rok później jego wkład w słynny „Arrival” („Nowy początek”) Villeneuve’a przyniósł mu nominację do Oscara. W 2016 roku ukazał się jego debiutancki album „Orphée” wydany nakładem Deutsche Grammophon. Jóhannsson zmarł w Berlinie 9 lutego 2018 roku w wieku 48 lat.
To wyczekiwane nagranie „Drone Mass” jest hołdem dla jednego z najważniejszych dzieł kompozytora. To także wzruszające i osobiste podziękowanie złożone przez tych, którzy znali go najlepiej.
ACME w nagraniach wystąpili w składzie:
Clarice Jensen – dyrektor artystyczny i wiolonczela,
Ben Russell – skrzypce, Laura Lutzke – skrzypce, Caleb Burhans – altówka.
Theatre of Voices zaśpiewali: Else Torp, Kate Macoboy, Signe Asmussen, Iris Oja,
Paul Bentley-Angell, Jakob Skjoldborg, Jakob Bloch Jespersen i Steffen Bruun
Paul Hillier – dyrygent
Tracklista:
1. One Is True
2. Two Is Apocryphal
3. Triptych In Mass
4. To Fold & Remain Dormant
5. Divine Objects
6. The Low Drone Of Circulating Blood, Diminishes With Time
7. Moral Vacuums
8. Take The Night Air
9. The Mountain View, The Majesty Of The Snow-Clad Peaks, From A Place Of Contemplation And Reflection