„Gwiazdorski debiut”, „Porywająca płyta”, „Ekscytująca wizja na 2022 rok” – zagraniczne media nie mają wątpliwości: „The Overload”, debiutancki album angielskiej grupy Yard Act, jest po prostu znakomity. Teraz płyty mogą posłuchać już wszyscy. Co więcej, polscy fani będą mieli okazję sprawdzić koncertową formę Yard Act podczas tegorocznego OFF Festivalu w Katowicach.
Składający się z 11 utworów longplay „The Overload” zachwyca niepodrabialnym, czarnym humorem i muzyczną zręcznością. Yard Act z charakterystycznym cynizmem drwi ze społeczeństwa, bez jednak grama wywyższania się. „Zabawny postpunk kontra postbrexitowa Brytania” – napisał recenzent „Guardiana”.
– Jeśli chodzi o teksty, sądzę, że to jest album o tym, co wszyscy robimy – jesteśmy tak uwikłani w system codzienności, że nie potrafimy się zatrzymać i pomyśleć o tym, co nas definiuje – mówi wokalista James Smith. – Mimo wszystko, jest w tym coś ekscytującego. Wciąż jednak wielu rzeczy nie rozumiemy, jak kształtuje się zbiorowa świadomość, jak szerzą się informacje, jak godzimy się na różne rzeczy i zakładamy wiele bez większego zastanowienia. Niektórzy myślą więcej niż inni. Sporo jednak ogranicza się to haseł i sloganów – „jestem za lewicą, nie mylę się” – które nie przekładają się czyny.
Nasycone politycznymi i społecznymi tematami słowa piosenek to jeden z głównych atutów „The Overload”.
„Najlepsza tekstowa impreza, na jakiej byliście od dawna” – zawyrokował Gigwise.
Pierwszą płytą rockowej kapeli z Leeds zachwycili się dziennikarze takich pism i serwisów, jak „The Guardian”, „The Telegraph” (w obydwu ocena 4*) czy „DIY”, „Rolling Stone”, „Dork”, „The Forty Five” (we wszystkich oceny 5*), „Uncut”, The Line Of Best Fit (w obydwu 4 ½ *), „MOJO”, „The Times”, NME, Gigwise (we wszystkich oceny 4*).
„Sprostali oczekiwaniom z nadwyżką” – można przeczytać na stronach „DIY”. „Debiut z prawdziwym charakterem” – zapewnia recenzent „Uncut”. „Rzadko słyszy się tyle sentymentu i piękna w tak dzikiej muzyce” – podsumowało NME.
Album „The Overload” promowały single „Payday” i tytułowy, które doczekały się wysokiej rotacji w brytyjskich rozgłośniach radiowych, w tym na antenach BBC 6 Music i Radio 1. Yard Act wystąpili także w brytyjskiej telewizji, a dokładnie w popularnym talk show „Later… with Jools Holland”.
Yard Act założyli kumple James Smith (wokal) i Ryan Needham (bas). – Ryan skupia się na klimacie, a ja raczej wszystko analizuję – śmieje się Smith. – To najbardziej kreatywna współpraca, z jaką miałem do czynienia. Kiedy pojawi się chemia, wszystko jakby dzieje się samo.
Dziś skład kwartetu uzupełniają Sam Shjipstone (gitara) i Jay Russell (perkusja). Inspiracje czerpali z otaczającej ich rzeczywistości i obserwacji współczesnej Brytanii: od chłopaków z małych miasteczek, przez antykapitalistów przykutych do biurek w korporacjach, po umęczonych aktywistów, którzy drzemią w każdym z nas, marząc o ucieczce.
Zaczynali od wydawanych własnym sumptem równie ponurych, co zabawnych singli „The Trapper’s Pelts”, „Fixer Upper”, „Peanuts” oraz „Dark Days”, które zwróciły uwagę dziennikarzy z BBC 6 Music.
Nagrania pierwszego długogrającego albumu Yard Act przypadły na czas pandemii. W pracach nad materiałem zespół wspierał Ali Chant (PJ Harvey, Perfume Genius, Aldous Harding), a sesje odbywały się w jego studiu w Bristolu. W efekcie powstała płyta z wpływami retro, ale nagrana w nowoczesny sposób. „The Overload” to polityczna płyta – bałaganiarska, złożona i z pełną świadomością wypełniona hipokryzją.
„Miejmy nadzieję, że jeśli chodzi o muzykę, reszta 2022 roku będzie równie dobra, jak ten album” – napisał dziennikarz Dork 5.
Yard Act wystąpią na OFF Festival Katowice 2022, który odbędzie się w Dolinie Trzech Stawów w dniach 5-7 sierpnia. – Hałaśliwego i tanecznego, surowego i witalnego, ponurego i euforycznego zarazem postpunka nigdy dość, a Yard Act robią to dobrze, z pasją i humorem – zachęcają organizatorzy śląskiej imprezy.