Dzień Polskiej Muzyki to już druga edycja specjalnej kampanii mającej na celu promocję polskiej muzyki oraz wsparcie polskiego rynku muzycznego.
Organizatorzy kampanii pragną zachęcić fanów i odbiorców muzyki do wyrażenia szacunku dla pracy swoich ulubionych artystów i wszystkich osób pracujących na ich sukces. Kampania Dzień Polskiej Muzyki ma za zadanie uświadomienie słuchaczom, że to oni kształtują wartość i pozycję polskiego rynku muzycznego, tak samo jak artyści. – Z uwagi na wprowadzone ograniczenia rynku koncertowego z powodu pandemii koronawirusa, sytuacja artystów oraz wszystkich osób pracujących w branży koncertowej jest obecnie szczególnie trudna, dlatego to im dedykujemy tegoroczną edycję Dnia Polskiej Muzyki – mówi Anna Ceynowa, Prezes Fundacji EMPOWER POLAND, współorganizatora kampanii.
Kulminacyjnym punktem kampanii jest specjalne pasmo tylko z polską muzyką w największych ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych rozgłośniach radiowych i telewizjach muzycznych w kraju, które już po raz drugi odbędzie się 1 października od godz. 10.00 do 11.00. Ponadto przez cały dzień będzie jej można usłyszeć znacznie więcej niż zwykle. W studiach radiowych zagoszczą także tego dnia ciekawi goście, którzy opowiedzą o obecnej sytuacji polskiej rynku muzycznego. 1 października polska muzyka zdominuje anteny kilkudziesięciu rozgłośni radiowych i telewizji muzycznych w kraju, pośród których są m.in. stacje RMF FM, RMF MAXXX, RMF CLASSIC, RADIO ESKA, ESKA ROCK, RADIO ZŁOTE PRZEBOJE, ROCK RADIO, RADIO POGODA, POLSAT MUSIC, 4FUN.TV, EKSA TV. Kampanię wspierają także stacje MTV POLSKA, 4FUN DANCE, 4FUN KIDS oraz kilkadziesiąt rozgłośni regionalnych i lokalnych od Bałtyku po Tatry, m.in. RADIO KOLOR, RADIO CENTRUM KALISZ, RADIO ŻNIN, MUZYCZNE RADIO, RADIO FEST, RADIO ZIEMI WIELUŃSKIEJ i wiele, wiele innych. W tym roku po raz pierwszy w kampanię włączą się także rozgłośnie radiowe za granicą.
To fani stanowią o sile każdego lokalnego rynku muzycznego, dlatego też z myślą o nich ponownie zaproszono do udziału w kampanii Dzień Polskiej Muzyki największe sklepy płytowe, bileterie i serwisy streamingowe
w kraju. – Mamy nadzieję, że w efekcie tej kampanii, Polacy chętniej będą wspierać artystów i rodzimy rynek muzyczny poprzez zakup biletu na koncert, płyty lub abonamentu w serwisie streamingowym – mówią pomysłodawcy kampanii.
w kraju. – Mamy nadzieję, że w efekcie tej kampanii, Polacy chętniej będą wspierać artystów i rodzimy rynek muzyczny poprzez zakup biletu na koncert, płyty lub abonamentu w serwisie streamingowym – mówią pomysłodawcy kampanii.
Kampania rozpocznie specjalna akcją Grupy Empik „tyDzień Polskiej Muzyki”. We wszystkich salonach Empik w kraju przez cały tydzień rozbrzmiewać będzie tylko polska muzyka, a na fanów będą czekały specjalne promocje na zakup płyt. W serwisach Empiku będzie także okazja do spotkań online z artystami. – W Empiku polska muzyka gra już od ponad 70 lat, dlatego zawsze chętnie bierzemy udział w takich inicjatywach – zwłaszcza, że polska muzyka doskonale sobie radzi na tym niełatwym rynku, a my chcemy ją nadal wspierać i promować – mówi Dominik Sadowski, szef działu Muzyka w Empiku. I dodaje: – Co ciekawe – przy jednocześnie zyskującym na popularności streamingu muzyki, oprócz utrzymującego się trendu na wydania winylowe, obserwujemy nostalgiczny powrót do kaset magnetofonowych. Na topie najchętniej wybieranych krążków od kilku lat jest polski hip-hop. Ten fenomen wyróżniliśmy nawet osobną kategorią naszych corocznych nagród Bestseller Empiku.
W kampanię włączyły się także największe bileterie w kraju, m.in. eBilet, Eventim, Ticketmaster, Going oraz Empik Bilety. W bileterii Eventim specjalne promocje dla fanów będą czekały aż do ostatniego dnia października w ramach akcji „Jesień z polską muzyką”, którą zapoczątkuje Dzień Polskiej Muzyki: 1 października. Także w bileterii Ticketmaster, Dzień Polskiej Muzyki będzie trwał dłużej. Fani będą mieli okazję zdobyć bilety na koncerty w atrakcyjnych cenach przez cały pierwszy tydzień października.
To nie wszystko. Organizatorzy zachęcają fanów do słuchania swojej ulubionej polskiej muzyki w serwisach streamingowych, dzielenia się nią, udostępniania playlist z polską muzyką. Serwis TIDAL przygotował specjalną playlistę Dzień Polskiej Muzyki. Dedykowane playlisty słuchacze znajdą także w serwisie Empik Music. Kampanię wspiera także serwis YouTube, w którym od lat na polskim rynku szczyty popularności zdobywają polscy artyści.
Kampanię aktywnie wspierają także najpopularniejsi polscy artyści promując ją w social mediach oraz spotykając się tego dnia z fanami za pośrednictwem stacji telewizyjnych i radiowych wspierających kampanię. W tym roku Dzień Polskiej Muzyki będzie obfitował w ważne dla polskiego rynku muzycznego wydarzenia. Od g. 13.00 w serwisach Interia.pl oraz tvn24.pl będzie można śledzić relację z uroczystej konferencji, podczas której ogłoszeni zostaną laureaci tegorocznych nagród Akademii Fonograficznej – FRYDERYKI w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej. Zaplanowana pierwotnie na 14 marca tego roku uroczysta Gala wręczenia nagród w Katowicach została odwołana, tak jak tysiące koncertów i wydarzeń w kraju z powodu pandemii koronawirusa. – Cieszymy się, że laureaci najważniejszych nagród branży muzycznej w kraju zostaną ogłoszeni właśnie w Dzień Polskiej Muzyki – mówią organizatorzy kampanii.
IDEA KAMPANII:
Pomysł na kampanię DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI zrodził się w ubiegłym roku z inicjatywy Agencji ARTISTARS, współorganizatora kampanii, w trosce o rozwój polskiego rynku muzycznego. Branża muzyczna w Polsce w 2019 roku rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on w naszej opinii dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku muzycznego – mówią organizatorzy kampanii. Wydatki Polaków na muzykę kształtowały się średnio na poziomie 8,4 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny wzrósł o nieco ponad 3%. Dla porównania średnia globalna wzrostu wartości rynku muzycznego była na poziomie blisko 9%, a u naszych środkowo-europejskich sąsiadów nawet kilkanaście procent, co pokazuje jak wolno rósł polski rynek na tle świata. Natomiast, jak podaje ZPAV, na płyty polskich artystów wydaliśmy w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku ponad 20 mln zł mniej niż w roku ubiegłym i jest to spadek rok do roku o prawie 47%. W tym samym czasie sprzedaż katalogu artystów zagranicznych zanotowała wzrost o 6,6%.
W tym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa i wprowadzone w związku z nią obostrzenia, polską branżę muzyczną dotknął kryzys nieporównywalny z żadnym innym sektorem gospodarki. Ograniczenia objęły tę branżę jako pierwszą i jako ostatnia wróci ona do pełnego funkcjonowania. Jak można się domyślać straty polskiego rynku muzycznego, w szczególności koncertowego będą w tym roku niewyobrażalne, a skutki kryzysu odczuwalne przez kilka najbliższych lat.
Dlatego też potrzeba wsparcia branży muzycznej przez fanów i odbiorców muzyki w tym roku jest szczególnie ważna i zupełnie inna jest rola tegorocznej edycji kampanii DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI, która ma pomóc przetrwać branży muzycznej czas kryzysu.
Jak pokazują wyniki III fali badania nastrojów gospodarstw domowych Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Funduszu Ekonomicznego, aż 80% badanych rzadziej korzysta z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych takich jak np. koncerty. Nikt z badanych nie zadeklarował, że korzysta z tych rozrywek częściej. Natomiast, jak podaje Rzeczypospolita na podstawie badania ARC Rynek i Opinie, aż 36% Polaków całkowicie rezygnuje z zakupu biletów na koncerty.
Tegoroczna edycja kampanii Dzień Polskiej Muzyki ma zachęcić Polaków m.in. do większego uczestnictwa w koncertach i zakupu biletów na nie, by pomóc branży koncertowej wyjść z zapaści. Fundacja EMPOWER POLAND, współorganizator kampanii Dzień Polskiej Muzyki wspólnie z ośmioma podsektorami rynku muzycznego oraz przy wsparciu sektorów filmu, książki i prasy projekt, a także innych branż m.in. hotelarstwa
i ochrony przedstawiły projekt ulg podatkowych dla konsumentów pod nazwą „1000+ dla kultury”, które miałyby pomóc całej branży kultury, zwłaszcza wydarzeń podnieść się z kryzysu, dzięki wzmożonej konsumpcji dóbr kultury. Jednak żadne działanie pomocowe nie może równać się ze wsparciem oddanych fanów polskiej muzyki, których gorąco zachęcamy do aktywnego przyłączenia się do kampanii Dzień Polskiej Muzyki oraz wspierania polskiej muzyki przez cały rok!
i ochrony przedstawiły projekt ulg podatkowych dla konsumentów pod nazwą „1000+ dla kultury”, które miałyby pomóc całej branży kultury, zwłaszcza wydarzeń podnieść się z kryzysu, dzięki wzmożonej konsumpcji dóbr kultury. Jednak żadne działanie pomocowe nie może równać się ze wsparciem oddanych fanów polskiej muzyki, których gorąco zachęcamy do aktywnego przyłączenia się do kampanii Dzień Polskiej Muzyki oraz wspierania polskiej muzyki przez cały rok!
Aktualnej sytuacji polskiej branży muzycznej i wyzwaniom przed jakimi obecnie stoi poświęcone zostaną 1 października wybrane programy publicystyczne w rozgłośniach radiowych biorących udział w tegorocznej edycji kampanii Dzień Polskiej Muzyki, a także specjalny panel dyskusyjny zorganizowany przez Związek Producentów Audio-Video podczas uroczystej konferencji prasowej ogłoszenia laureatów Fryderyków.
Zachęcamy wszystkich Polaków do aktywnego włączenia się w Dzień Polskiej Muzyki i wspierania swoich ulubionych artystów. Organizatorami kampanii w 2020 r. są Agencja Artistars i Fundacja EMPOWER POLAND.
Kampanię można śledzić na Facebooku.
#DzieńPolskiejMuzyki #PolishMusicDay
Kontakt: Biuro Fundacji EMPOWER POLAND
e-mail: info@dzienpolskiejmuzyki.pl
tel. 604 524 925
e-mail: info@dzienpolskiejmuzyki.pl
tel. 604 524 925