Muzyczne i techniczne osiągnięcie poprzedzone dekadą przygotowań, „odwrócona” orkiestra, wielojęzykowe narracje i recytacja Kiki Layne oraz dzieło „Sleep” z 2015 roku wznowione w formie nowej aplikacji „Sleep by Max Richter” – sesje muzyczne specjalnie dostosowane do snu, medytacji i skupienia.
Podoba mi się idea utworu muzycznego jako miejsca do namysłu, a w chwili obecnej wszyscy musimy sobie wiele rzeczy przemyśleć
Max Richter
PREMIERA ALBUMU VOICES: 31 LIPCA 2020
APLIKACJA SLEEP BY MAX RICHTER – SLEEP, MEDICATION & FOCUS - DOSTĘPNA DO POBRANIA
APLIKACJA SLEEP BY MAX RICHTER – SLEEP, MEDICATION & FOCUS - DOSTĘPNA DO POBRANIA
Ponad dekadę od narodzin koncepcji, kompozytor Max Richter ogłasza wydanie „VOICES” – nowego przełomowego projektu muzycznego inspirowanego Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Pierwszy singiel z tego podnoszącego na duchu dzieła, które autor opisuje jako „miejsce do namysłu i refleksji”, ukazał się 26 czerwca nakładem Decca Records. Pochodzi on z najnowszego albumu tego awangardowego artysty, którego nagrań odsłuchano miliardy razy i który stoi za rewolucyjną kompozycją „SLEEP” z 2015 roku, rozwijającą się nieustannie od pięciu lat, czego owocem jest powstanie nowej aplikacji. Dostępna do pobrania aplikacja pozwala słuchaczom zanurzyć się ponownie w ośmiogodzinnym nagraniu, wydanym nakładem Deutsche Grammophon, w postaci specjalnie stworzonych sesji muzycznych na potrzeby skupienia, medytacji i snu. W sercu obydwu tych projektów leży głębokie poczucie jedności globalnej społeczności, zrodzone z obecnego na przestrzeni całej kariery Richtera postrzegania muzyki jako formy aktywizmu i jego pragnienia zjednoczenia publiczności na całym świecie.
W czasie dramatycznej globalnej przemiany, „VOICES” oferuje muzyczne przesłanie nadziei. Max Richter zaprosił ludzi z całego świata, by współtworzyli to dzieło poprzez odczytanie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, co zostało wplecione w nagranie w wykonaniu „odwróconej” orkiestry. Artysta otrzymał setki zgłoszeń w ponad 70 językach. Melorecytacje budują głosowy pejzaż, przez który płynie muzyka: są one tytułowymi GŁOSAMI.
Pierwszemu singlowi „All Human Beings” towarzyszy ilustrujący go nowy obraz filmowy. Wyjaśniając koncepcję, jaka się za nim kryje, Richter mówi: „Pierwsze słowa deklaracji sporządzonej w 1948 roku, brzmią: >Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw<. Te inspirujące słowa są naczelną zasadą całej deklaracji, ale patrząc na świat, jaki tworzyliśmy przez dziesięciolecia, odkąd zostały napisane, jasne jest, że je zapomnieliśmy. Ostatnie brutalne wydarzenia w Stanach Zjednoczonych, które doprowadziły do tragicznej śmierci George’a Floyda i Breonny Taylor, jak również inne niezliczone nadużycia na całym świecie, są tego dowodem. W takich chwilach łatwo stracić nadzieję, jednak tak samo, jak problemy naszego świata są naszym własnym dziełem, takie też mogą być ich rozwiązania. Choć przeszłości nie da się zmienić, to przyszłość jest w naszych rękach, a deklaracja przedstawia podnoszącą na duchu wizję lepszego i sprawiedliwszego świata, który jest w naszym zasięgu, jeśli go wybierzemy. VOICES to muzyczna przestrzeń stworzona do ponownego połączenia się z tymi inspirującymi zasadami, a poruszający film autorstwa Yulii Mahr przedstawia tę inspirację w piękny sposób, dając zarazem przedsmak jej pełnometrażowego filmu o naszym projekcie”.
Przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1948 roku jako bezpośrednia reakcja na wydarzenia II wojny światowej, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka została sporządzona przez grupę filozofów, artystów i myślicieli zwołanych przez Eleanor Roosevelt, by odpowiedzieć na fundamentalne pytania tamtych czasów. Jej głos można usłyszeć na początku „VOICES”, we włączonym przez Richtera do utworu nagraniu preambuły Deklaracji z 1949 roku. Obok głosu Roosevelt oraz głosów zarejestrowanych przez publiczność z całego świata, pojawia się również narracja cenionej amerykańskiej aktorki Kiki Layne (znanej z filmu „Gdyby ulica Beale umiała mówić”), której wyrazisty tembr głosu uzupełnia chóralny, orkiestrowy i elektroniczny pejzaż dźwiękowy.
Max Richter wyjaśnia: „Podoba mi się idea utworu muzycznego jako miejsca do namysłu, a w chwili obecnej wszyscy musimy sobie wiele rzeczy przemyśleć. Żyjemy w niezwykle trudnych czasach i patrząc na świat, który stworzyliśmy, łatwo stracić nadzieję i poczuć złość. Ale, tak jak przyczyniliśmy się do powstania problemów, z którymi się teraz borykamy, tak ich rozwiązania są w naszym zasięgu, i Powszechna Deklaracja Praw Człowieka jest czymś, co pokazuje nam właściwy kierunek. Choć Deklaracja nie jest dokumentem idealnym, inspiruje wizję lepszego i bardziej przyjaznego świata”.
Projekt „VOICES” miał swoją światową premierę w lutym tego roku w Londynie, gdzie na scenie centrum Barbican zagrało ponad 60 muzyków na żywo. Muzyka ta zakłada radykalne przeobrażenie tradycyjnej formy orkiestry. „Ponieważ świat został wywrócony do góry nogami i zmieniło się nasze poczucie tego, co normalne, podobnie stało się z proporcjami instrumentów w tej orkiestrze”, mówi Richter. Kompozytor napisał utwór na 12 kontrabasów, 24 wiolonczele, 6 altówek, 8 skrzypiec i harfę. Towarzyszy im 12-osobowy chór oraz sam Max Richter na instrumentach klawiszowych, skrzypaczka Mari Samuelsen, sopranistka Grace Davidson i dyrygent Robert Ziegler. Poruszające efekty wizualne tego ogromnego projektu stworzyła partnerka kreatywna Richtera, artystka i twórczyni filmów, Yulia Mahr.
„VOICES” to dziewiąty album studyjny Maxa Richtera, będący kontynuacją tak pionierskich nagrań jak „Memoryhouse” (2002), „The Blue Notebooks” (2004), „Infra” (2010), „Recomposed: Vivaldi - The Four Seasons” (2012) oraz „SLEEP” (2015). Po pięciu latach od wydania, album „SLEEP” jest wciąż ogólnoświatowym fenomenem: w marcu wrócił na 1. miejsce klasycznej listy amerykańskiego Billboardu; w kwietniu był transmitowany w całości przez stacje radiowe na całym świecie; i przekroczył dotychczas 450 milionów odsłuchań.
W najnowszej odsłonie projektu „SLEEP”, ośmiogodzinne dzieło zostało przekształcone w nową aplikację o tej samej nazwie. Umożliwia ona użytkownikom tworzenie spersonalizowanych sesji muzycznych o wybranej długości z animacjami planetarnymi zaprogramowanymi zgodnie z motywami muzycznymi projektu. Każda z sesji – Sleep, Meditate czy Focus – ma swoją własną sekwencję muzyczną, opracowaną we współpracy z Richterem, który specjalnie do tej aplikacji skomponował nawet nowy dźwięk budzika.
Max Richter opowiada o aplikacji: „Cieszę się, że aplikacja SLEEP jest już dla wszystkich dostępna; to dojrzały owoc pracy wielu zaangażowanych w nią osób. Sposób, w jaki aplikacja pozwala słuchaczom odbyć wyjątkową i osobistą podróż przez krajobraz SLEEP, jest niezwykły i niesie ducha muzyki w zupełnie nowy sposób”.
Projekt „SLEEP” stał się międzynarodowym fenomenem dzięki zadziwiającej zdolności Richtera do łączenia się z melomanami na całym świecie w nowy i odkrywczy sposób. W ubiegłym roku ukazał się film dokumentalny, „Max Richter’s Sleep”, który miał swoją premierę na festiwalu filmowym w Sundance, eksplorujący jego niezwykły proces artystyczny i unikalne wyzwania związane z realizacją całonocnych występów – z widownią w łóżkach, a nie w fotelach.
Wraz z albumem „VOICES” oraz aplikacją „SLEEP”, Max Richter nadal przesuwa granice muzyki, sztuki i technologii – tworząc nowe ścieżki twórcze, aby dotrzeć do słuchaczy na całym świecie. Te nowe projekty są nie tylko kolejną odsłoną jego niezwykłego talentu, ale także wezwaniem do kontemplacji i docenienia wartości wspólnoty w tych trudnych czasach.
Richter jest architektem post-minimalistycznej rewolucji elektronicznej na pograniczu muzyki klasycznej – The Economist
Max Richter jest jedną z najwybitniejszych postaci sceny muzyki współczesnej. Od syntezatorów i komputerów po orkiestrę symfoniczną, innowacyjna twórczość Richtera obejmuje albumy solowe, balety, występy w salach koncertowych, muzykę do filmów i seriali telewizyjnych, instalacji video art i dzieł teatralnych. Pisze pięknie dopracowane, inteligentne kompozycje, rozbrajające w swojej szczerości; jego muzyka, pomimo leżącego u jej podstaw wyrafinowania, pozostaje dostępna dla wszystkich. Niesłabnący czar jego muzyki zaowocował ponad miliardem odsłuchanych w streamingu utworów i milionem sprzedanych albumów.
Choć od dawna jest twórcą awangardowym z racji swoich wpływowych albumów solowych, jego nazwisko przeniknęło ostatnio do świadomości publicznej poprzez jego współpracę z wieloma twórcami filmowymi. Takie tytuły, jak: zdobywca Złotego Globu i Europejskiej Nagrody Filmowej „Walc z Baszirem”, kultowy serial HBO „Pozostawieni”, film dramatyczny „Sama przeciw wszystkim” z Jessicą Chastain w roli głównej, western „Hostiles” z Christianem Bale’em, „Czarne lustro” Charliego Brookera czy „Tabu” Toma Hardy’ego, który przyniósł Richterowi jego pierwszą nominację do nagrody Emmy – wszystkie czerpały z jego sztuki. Oprócz licznych zamówień na ścieżki dźwiękowe, wielu reżyserów, w tym Martin Scorsese („Wyspa tajemnic”) i Denis Villeneuve („Nowy początek”), zagłębiali się w katalog muzyki Richtera, kiedy potrzebowali czegoś wyjątkowego. Ostatnie ścieżki dźwiękowe jego autorstwa towarzyszą takim filmom, jak „Kokainowy Rick” z Matthew McConaughey’em, „Maria, królowa Szkotów” z Saoirse Ronan i Margot Robbie, „Ad Astra” z Bradem Pittem, jak również serialowi HBO „Genialna przyjaciółka”. Jego kolejnym projektem teatralnym będzie „MADDADDAM”, nowy balet brytyjskiego choreografa Wayne'a McGregora, inspirowany twórczością Margaret Atwood.