Kompozytorem muzyki jest Rob Simonsen.
Na ekrany trafiła już najnowsza produkcja studia Pixar i Disneya „Elio”. W serwisach streamingowych pojawiła się oryginalna ścieżka dźwiękowa, zawierająca muzykę skomponowaną przez Roba Simonsena. Bogate zaplecze instrumentalne i wyczucie brzmienia pozwalają artyście stworzyć muzykę przenoszącą widzów w inne światy, w tym przypadku w przestrzeń kosmiczną.
Simonsen nadał muzyce głębi z każdej możliwej strony. – To emocjonalna podróż przez kosmos i pamięć – mówi. – To także medytacja nad sygnałami, nad tym, jak sięgamy na zewnątrz i co to znaczy, gdy coś odpowiada – dodaje.
– Od początku pociągała nas idea sygnału, który rozpoczyna film jako prosty impuls. To dźwięk ludzkości pytającej, czy jesteśmy sami. To też dźwięk Elio, który zastanawia się, czy jest sam. Samotność to ważny temat tego filmu. Ten koncept stał się częścią DNA całej partytury. Stworzyliśmy motyw powiązany z tym sygnałem. Później przekształca się on w odpowiedź od Komuniwersum, że nie jesteśmy sami, że jesteśmy częścią czegoś znacznie większego – wyjaśnia kompozytor.
Jak tłumaczy Simonsen, muzyka mniej skupia się na tym, gdzie przebywa Elio – na Ziemi czy w kosmosie – a bardziej na emocjonalnym wymiarze opowieści. Aby zilustrować jego misję, kompozytor przekraczał granice kreatywności. – W wielu momentach korzystamy z syntezatorów, które tworzą barwne arpeggia, wpisujące się w całą orkiestrację – mówi. – Ale są też fragmenty, gdzie słyszymy szerokie przestrzenie syntezatorów analogowych i przetworzonych brzmień z instrumentów Buchla, Moogów i innych. Sporo tu programowania, które brzmi technicznie, ale zarazem ludzko. Te brzmienia oddają bardziej emocjonalny krajobraz Elia niż dosłowną przestrzeń kosmiczną. Sam kosmos przedstawiony jest raczej przez orkiestrę. Syntezatory odzwierciedlają tęsknotę, pamięć i wewnętrzny ruch – komentuje.
Ścieżka została nagrana z 85-osobową orkiestrą. – Nagraliśmy też 10-osobowy chóralny bas oraz „niebiański chór” złożony z 24 lalkowych syntezatorów wokalnych od Teenage Engineering. To połączenie brzmień akustycznych i sztucznych pomogło nam uchwycić emocje charakterystyczne dla filmu – zauważa kompzytor.
Choć w wielu ścieżkach dźwiękowych wykorzystuje się chóry, Simonsen sięgnął po coś naprawdę unikalnego. – W przypadku Komuniwersum użyliśmy lalek-śpiewaków od Teenage Engineering, żeby dodać im pozaziemskiego charakteru. Nie brzmią do końca jak ludzie, ale są bardzo emocjonalne. Są niesamowite. Dodatkowo pojawia się niski męski chór, który symbolizuje jedną z bardziej ziemskich, męskich sił w historii. Całość miała stworzyć krajobraz dźwiękowy, który będzie jednocześnie obcy i ciepły – podsumowuje artysta.
„Elio (Original Motion Picture Soundtrack)” – lista utworów:
1. Elio
2. Are We Alone?
3. Activate Supernova
4. The Signal
5. Rooftop
6. Bring Us Your Leader
7. Abduction
8. The Communiverse
9. Lord Grigon
10. Temporary Replacement
11. He Found the Mint
12. You're the Alpha
13. A Dangerous Game
14. Escape Attempt
15. Glordon
16. Lava Tubes
17. Bargaining Chip, Cool!
18. Hold My Glorp
19. SkiddoPOP-PUH
20. Another Glordon
21. Something's Off
22. Carapace
23. Not Fooled
24. Reunion
25. A Distraction
26. Escaping Earth
27. Debris Field
28. Father and Son
29. The Return
30. Elio Suite