Debiutancki album dla Blue Note, „Belonging”, ukaże się wiosną 2025 roku.
Będzie to pierwszy nowy album Marsalisa od 2019 roku, który stworzył ze swoim długoletnim kwartetem, w skład którego wchodzą Joey Calderazzo, Eric Revis i Justin Faulkner. W przyszłym roku The Branford Marsalis Quartet będzie intensywnie koncertować w Stanach Zjednoczonych i Europie.
– Jestem wdzięczny Blue Note za niezłomność w zachowaniu muzyki dla pokoleń – mówi Marsalis. – Przez lata słuchałem niezliczonych albumów Blue Note i nie mogę się doczekać, aby wnieść swój wkład do tej wspaniałej biblioteki.
– Przez ostatnie 40 lat Branford był jednym z najbardziej elokwentnych przedstawicieli wspaniałej tradycji muzycznej – mówi prezes Blue Note Don Was. – Jesteśmy podekscytowani, że jego długa droga w końcu doprowadziła go do Blue Note Records. Razem dokonamy wielkich rzeczy!
Po czterech dekadach spędzonych na muzycznej scenie, Branford Marsalis nadal zachwyca publiczność na całym świecie. Już jako młody jazzman, rozwinął swoją wizję jako instrumentalista, kompozytor, lider zespołu i pedagog, przekraczając granice stylistyczne, ale zachowując niezachwianą integralność twórczą. W tym procesie stał się awatarem współczesnej doskonałości artystycznej, zdobywając trzy nagrody Gramy wyróżnienie przez National Endowment for the Arts jako Jazz Master oraz nominację do Primetime Emmy w 2021 roku za muzykę, którą skomponował do filmu dokumentalnego „Tulsa Burning”.
Dorastając w bogatym środowisku Nowego Orleanu jako najstarszy syn pianisty i pedagoga, nieżyjącego już Ellisa Marsalisa, muzyka pochłonęła młodego Branforda i jego braci: Wyntona, Delfeayo i Jasonaem. Branford Marsalis Quartet, utworzony w 1986 roku, nadal pozostaje jego główną siłą napędową. Przez ponad trzy dekady istnienia, ten słynny kwartet jest szanowany za bezkompromisową interpretację kalejdoskopowej gamy zarówno oryginalnych kompozycji, jak i jazzowych oraz popularnych klasyków.
Branford nie ograniczył jednak swojej muzyki do kontekstu kwartetu jazzowego. Niedawno powiększył kwartet o siedmiu węgierskich muzyków do projektu muzyki ludowej „Ősz fele van az idő” (Nadchodzi jesień) z muzyką zamówioną przez Müpa Budapest, a jego ostatnia klasyczna kompozycja, „Kalamazoo Suite”, została zamówiona przez Kalamazoo Symphony Orchestra.
Branford jest częstym solistą w zespołach klasycznych i regularnie występuje z uznanymi orkiestrami na całym świecie, wykonując utwory takich kompozytorów jak Copeland, Debussy, Glazunov, Ibert, John Williams, Mahler, Milhaud, Rorem, Vaughan Williams i Villa-Lobos. Jego legendarne gościnne występy z Grateful Dead i współpraca ze Stingiem sprawiły, że stał się ulubieńcem fanów muzyki pop.
Branford Marsalis jako kompozytor ma na swoim koncie muzykę do filmów: „Rustin” z Colmanem Domingo, dokument History Channel „Tulsa Burning: The 1921 Race Massacre”, „Ma Rainey's Black Bottom” z Violą Davis i nieżyjącym już Chadwickiem Bosemanem w rolach głównych, „The Immortal Life of Henrietta Lacks” z Oprah Winfrey w roli głównej oraz „Mo' Better Blues” Spike’a Lee.
Jego praca na Broadwayu przyniosła mu nagrodę Drama Desk Award i nominację do nagrody Tony za muzykę do spektaklu „Fences”. Niedawno zaaranżował i rozpisał na orkiestrę muzykę do nowej broadwayowskiej produkcji o Louisie Armstrongu, „A Wonderful World”, a jego wcześniejsza praca na Broadwayu obejmuje muzykę do wznowień „Children of a Lesser God” i „A Raisin in the Sun”, a także „The Mountaintop”, w którym wystąpili Angela Bassett i Samuel L. Jackson.
Branford jest również zaangażowany w rozwój kolejnego pokolenia muzyków. Lubi pracować ze studentami. Nawiązał długotrwałą współpracę z North Carolina Central University, gdzie wykłada od osiemnastu lat. Wykładał również na Michigan State University i San Francisco State University i nadal prowadzi warsztaty na całym świecie.
W następstwie zniszczeń dokonanych przez huragan Katrina, Branford, wraz z przyjacielem Harrym Connickiem, Jr., stworzył „Musicians’ Village” (Wioskę Muzyków), wspólnotę mieszkaniową w Upper Ninth Ward w Nowym Orleanie. Centralnym punktem wioski jest Ellis Marsalis Center for Music, na cześć ojca Branforda. Centrum wykorzystuje muzykę jako centralny punkt holistycznej strategii budowania zdrowej społeczności i świadczenia szerokiego zakresu usług dla dzieci, młodzieży i muzyków z zaniedbanych dzielnic walczących z ubóstwem i niesprawiedliwością społeczną. W styczniu 2024 roku, idąc w ślady ojca, Branford został mianowany dyrektorem artystycznym Centrum i na tym stanowisku będzie kształtował artystyczną wizję organizacji na przyszłość.