Artysta zapowiada nowy solowy album „Beethoven Blues”.
Jon Batiste, zdobywca wielu nagród Grammy i Oscara, ogłosił wydanie ósmego albumu studyjnego „Beethoven Blues (Batiste Piano Series, Vol. 1)”, który ukaże się 15 listopada za pośrednictwem Verve Records / Interscope. Projekt, będący pierwszą odsłoną nowej serii solowych utworów fortepianowych Batiste’a, prezentuje autorskie interpretacje najbardziej kultowych dzieł Beethovena.
Inspiracją do powstania albumu Beethoven Blues był wywiad z 2023 roku z Chrisem Wallacem z CNN, w którym Batiste zaprezentował swoje umiejętności zacierania granic pomiędzy gatunkami w przekształconym utworze „Bagatelle nr 25” („Für Elise”) Beethovena na fortepianie (nagranie dostępne pod tym adresem), który spotkał się z ogromnym uznaniem w mediach społecznościowych. Przez lata Batiste włączał interpolacje muzyki klasycznej do swoich albumów, występów telewizyjnych i występów na żywo, ale „Beethoven Blues” to pierwszy raz, kiedy poświęcił temu cały album.
– Dla każdego utworu na albumie punktem wyjścia była jedna z oryginalnych kompozycji Beethovena – powiedział Batiste. – Nagranie tego albumu było głęboko duchowym doświadczeniem. Pozwoliło mi uhonorować kunszt Beethovena, jednocześnie wprowadzając jego twórczość w dialog z moją własną twórczą podróżą.
Batiste był opisywany jako „certyfikowany geniusz muzyczny” („The Guardian”), „megawatowa osobowość” (Variety) oraz „talent jedyny w swoim rodzaju, z pasją do ... łączenia ludzi poprzez wspólną miłość do tworzenia muzyki” (Classic FM). Urodził się w długiej linii muzyków z Luizjany, szkolił się jako pianista klasyczny i uzyskał zarówno tytuł licencjata, jak i magistra fortepianu w nowojorskiej Juilliard School. Obecnie pracuje ze studentami i wykładowcami jako Creative Associate w Juilliard (The Arnhold Creative Associates program), a także zasiada w zarządzie Juilliard. Ponadto Batiste zasiada w radzie powierniczej Carnegie Hall jako powiernik artystów.
Do swoich klasycznych korzeni powrócił w sezonie 2021-22, kiedy to był kuratorem serii wielu koncertów „Perspectives” w nowojorskiej Carnegie Hall. Zostało to zwieńczone światową premierą jego „American Symphony” (2022), zamówionego przez Carnegie Hall. Classical Source z zadowoleniem przyjęło to wielkoformatowe dzieło orkiestrowe jako „radosną i mocną mieszankę dźwięków orkiestrowych, funku, dixielandu, muzyki latynoskiej, gospel, country, cool jazzu, swingu, hip-hopu, R&B, a także innych stylów i gatunków”, podczas gdy czasopismo „Variety” napisało: „Kiedy Batiste nie śpiewał, nie skatował i nie owijał wokalu w łagodne pasaże i narastające rytmy symfonii, robił to, co potrafi najlepiej, czyli grał na fortepianie z zapalczywym gniewem i boską gracją. ... To nie była tylko historia Ameryki i jej uroków i wad. To była także historia Batiste’a, który zadebiutował z orkiestrą w Carnegie Hall”.
Film dokumentalny o tym samym tytule – „American Symphony” (2023) – został wydany przez Netflix we współpracy z Higher Ground Productions Baracka i Michelle Obamów. Obraz jest kroniką życia Batiste’a podczas komponowania. Artysta we współpracy z nagrodzonym Grammy Danem Wilsonem, napisał i wyprodukował utwór „It Never Went Away” do filmu. Piosenka zdobyła nominację do Oscara w kategorii Najlepsza piosenka oryginalna.
„Beethoven Blues” jest następcą dwóch ostatnich albumów studyjnych Batiste’a, z których oba pokazują ogromny zakres jego muzykalności. „Album koncepcyjny, który rzuca wyzwanie prowincjonalnym granicom gatunkowym muzyki” („The New York Times”) otrzymał cztery nominacje do nagrody Grammy, w tym jedną za Album roku, podczas gdy utwory „Worship” i „Butterfly” były nominowane odpowiednio do Nagrania roku i Piosenki roku. Podobnie „We Are” (2021) przeszedł do historii Grammy, otrzymując jedenaście nominacji w siedmiu różnych kategoriach, a następnie wygrywając Album roku i cztery inne kategorie. Inne znaczące sukcesy obejmują film Disney/Pixar Soul (2020), tu dłonie Batiste’a stanowiły model do animacji bohatera grającego na fortepianie, a jego muzyka do filmu przyniosła mu Oscara 2021 za najlepszą muzykę oryginalną, a także Złoty Glob, BAFTA, NAACP Image i nagrody Critic’s Choice.
Batiste współpracował z ikonami popu i jazzu takimi jak Beyoncé, Prince i Herbie Hancock czy z legendami muzyki klasycznej: Andrea Bocelli, Hilary Hahn, Lang Lang, Yo-Yo Ma, Itzhak Perlman, Daniel Bernard Romain i Chris Thile. Na początku 2025 roku zadebiutuje w hitowym brytyjskim programie telewizyjnym „The Piano”, będąc następcą Lang Langa jako mentor w trzecim sezonie nominowanego do nagrody BAFTA serialu Channel 4, który kontynuuje poszukiwania najlepszych brytyjskich pianistów-amatorów.
Innowacyjna ścieżka dźwiękowa Batiste’a pojawiła się w filmie Jasona Reitmana „Saturday Night”. Film przedstawia chaotyczne 90 minut poprzedzające pierwszą transmisję „Saturday Night Live” z 1975 roku i jest nasycony muzycznym arcydziełem Batiste’a, które zawiera mieszankę jazzu, klasyki i współczesnych elementów. Batiste skomponował i wyprodukował muzykę na żywo na scenie przed obsadą i ekipą filmową, doskonale oddając intensywność i nieprzewidywalność debiutanckiego odcinka programu.
„Beethoven Blues” – lista utworów:
1. Für Elise-Batiste
2. Symphony No. 5 Stomp
3. Moonlight Sonata Blues
4. Dusklight Movement
5. Seventh Symphony Elegy
6. American Symphony Theme
7. Ode to Joyful
8. Fifth Symphony in Congo Square
9. Waldstein Wobble
10. Life of Ludwig
11. Für Elise-Reverie