Krążek zatytułowany „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” ukaże się 12 kwietnia nakładem Impulse!. Singiel „End of Innocence” jest już dostępny”.
Na nowym albumie, Shabaka skupia się głównie na fletach i łagodniejszych instrumentach dętych drewnianych, dlatego na głównym singlu „End of Innocence” usłyszymy artystę grającego na klarnecie. W utworze zagrali także: Jason Moran (fortepian), Nasheet Waits (perkusja) i Carlos Niño (perkusja). Wyreżyserowany przez Phoebe Boswell teledysk przedstawia Shabakę płynnie poruszającego się pod wodą.
O „End of Innocence” i całym albumie Shabaka mówi: – Naprawdę oznacza on dla mnie odejście, odcięcie się od zespołów, w których stałem się znany. Wnoszę wiele nowego do albumu i eksploruję różne rodzaje dźwięków, chociaż w tym utworze nie jest to flet, ale klarnet. To mój pierwszy instrument, który uważam za podstawowy, więc tak naprawdę wracam do tego, z czym czuję się najbardziej komfortowo.
Po odłożeniu saksofonu i skupieniu się na fletach, „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” jest w pewnym sensie debiutanckim albumem, ponownym przedstawieniem artysty. To krążek pełen inspiracji płynących z doświadczeń, które Shabaka zdobył w ciągu swojego życia i kariery. Dzięki takim gościom na płycie jak André 3000, Esperanza Spalding, Moses Sumney, Brandee Younger, Floating Points, Laraaji, Miguel Atwood-Ferguson, Saul Williams, Elucid i wielu innych, „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” jest wielką artystyczną deklaracją Shabaki, niemożliwą do zaklasyfikowania do określonego gatunku i bezkresną w swojej odkrywczej ciekawości.
Zobacz wideo do „End of Innocence”:
Ostatnie muzyczne poszukiwania Shabaki obejmują wykorzystanie różnych fletów, w tym starożytnego japońskiego Shakuhachi, na którym zaczął grać w 2020 roku podczas pandemii. – Od tego czasu powoli zmieniło to zakres mojego muzycznego krajobrazu wewnętrznego i przyciągnęło do wielu innych instrumentów z rodziny fletów. W miarę dodawania kolejnych fletów, w tym fletów Majów Teotihuacan, brazylijskich Pifanos, fletów rdzennych Amerykanów i południowoamerykańskich Quenas, zacząłem doceniać podstawowe zasady, które powodują, że te instrumenty rezonują najpełniej. Wykorzystuję to zrozumienie do stworzenia koncepcji pozwalającej mi swobodnie poruszać się między instrumentami – mówi Shabaka.
W Nowy Rok 2023 r., po wydaniu debiutanckiej EP-ki „Afrikan Culture” z 2022 r. (na której artysta grał głównie na fletach), Shabaka ogłosił, że od 2024 r. zrobi sobie przerwę od gry na saksofonie, z zamiarem zaprzestania grania z zespołami, w których saksofon był jego głównym instrumentem.
Shabaka na potrzeby albumu „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” sięgnął po niezwykłą kadrę muzyków. – Zaprosiłem do współpracy grupę muzyków, których poznałem i podziwiałem w ciągu ostatnich kilku lat koncertowania w Stanach Zjednoczonych i wszyscy się zgodzili, co nieustannie zapiera mi dech w piersiach – wyjawił. Jego celem było zebranie muzyków w historycznych studiach Rudy’ego Van Geldera, które, jak mówi: – Wpłynęły na brzmienie tak wielu przełomowych albumów jazzowych, które ukształtowały moje muzyczne predyspozycje. Graliśmy bez słuchawek, w jednym pomieszczeniu, abyśmy mogli uchwycić atmosferę wspólnego grania w przestrzeni bez technologicznego pośrednika.
Zapytany o znaczenie tytułów piosenek, wyjaśnił, że te z jego poprzedniego albumu można odczytać odpowiednio jako wiersze. – Narracyjny aspekt moich albumów jest zawsze zamierzony. W okolicach wydania albumu Shabaka and the Ancestors „We Are Sent Here by History” ukułem termin „wiersze dźwiękowe” (sonic poems), aby wyrazić, w jaki sposób chcę, by słuchacz odnosił się do słów związanych z dźwiękami zawartymi na albumie. Każdy tytuł na tej płycie został wyodrębniony z dłuższego wiersza napisanego specjalnie na potrzeby albumu, który osiągnął swoje pełne znaczenie dopiero w obecności muzyki. „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” wpisuje się w tę tradycję tytułów symbolizujących narrację, która z konieczności jest subiektywna i ekspansywna w stosunku do doświadczenia słuchacza z usłyszaną muzyką.
Shabaka – „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” – tracklista:
1. End Of Innocence
2. As The Planets And the Stars Collapse
3. Insecurities
4. Managing My Breath, What Fear Had Become
5. The Wounded Need To Be Replenished
6. Body To Inhabit
7. I'll Do Whatever You Want
8. Living
9. Breathing
10. Kiss Me Before I Forget
11. Song Of The Motherland