Wytwórnia Blue Note Records ogłosiła, że 29 marca, w serii „Tone Poet”, ukaże się specjalna edycja koncertowego albumu, tria legendarnego saksofonisty Sonny’ego Rollinsa „A Night at the Village Vanguard: The Complete Masters”. To pierwszy raz, kiedy kompletne nagrania występów Rollinsa w Village Vanguard z 3 listopada 1957 roku, zostaną udostępnione na wspólnym winylu. Kolekcja zostanie również wydana jako zestaw 2 płyt CD i we wszystkich formatach cyfrowych.
Płyta winylowa, wyprodukowana przez Joe Harleya, jest w pełni analogowa, stworzona przez Kevina Graya z nowo odkrytych i nigdy wcześniej niepublikowanych oryginalnych taśm. Trzy płyty LP, wytłoczone na 180-gramowym winylu w RTI, są umieszczone w luksusowym, rozkładanym opakowaniu, które zawiera booklet z niepublikowanymi dotąd zdjęciami Francisa Wolffa. Wydawnictwo zawiera także wnikliwe eseje cenionych krytyków Nate'a Chinena i Boba Blumenthala, fragmenty biografii Rollinsa „Saxophone Colossus” autorstwa Aidana Levy’ego, który opisuje zakulisowe okoliczności towarzyszące nagrywaniu płyty, a także nowy, fascynujący wywiad z samym Rollinsem, w rozmowie z prezesem wytwórni Blue Note, Donem Wasem.
– Jestem zachwycony tym, jak wyszło to specjalne wydanie arcydzieła Sonny’ego z Village Vanguard – powiedział Harley. – Przez lata widziałem słynne zdjęcie Rudy’ego Van Geldera i Alfreda Liona z tego koncertu, na którym był widoczny przenośny magnetofon Ampex 601. Zawsze myślałem, że być może był tam jako zabezpieczenie dużego 15ipsowego magnetofonu Ampex, Rudy’ego, ale wtedy to do mnie dotarło: Oczywiście, że nie wniósł dużego, ciężkiego profesjonalnego magnetofonu do Vanguard... Jak w ogóle można by go znieść po schodach! Rudy zabrał taśmy 7.5 IPS z powrotem do swojego studia i przeniósł je na swój 15 IPS magnetofon szpulowy, aby następnie zmontować je i przygotować do masteringu.
Rollins nagrał już trzy studyjne albumy Blue Note dla Alfreda Liona – „Sonny Rollins”, „Sonny Rollins, Vol. 2” i „Newk’s Time” – w roku poprzedzającym sesję w Village Vanguard, która miała być jego pierwszym w historii albumem live, a także pierwszym w historii albumem na żywo nagranym w kultowym nowojorskim klubie jazzowym. Muzyka została uchwycona głównie podczas wieczornego koncertu z udziałem Wilbura Ware’a na basie i Elvina Jonesa na perkusji, a dwa utwory pochodzą z popołudniowego występu z udziałem Donalda Baileya na basie i Pete’a La Roca na perkusji.
– Byłem bardzo zaangażowany w to, co robiłem – powiedział Rollins. – Byłem młodym facetem. Granie muzyki było najważniejsze, to była jedyna rzecz, o której myślałem: świetna zabawa i odpowiedni klimat... Wiem, że to była dobra płyta i byłem szczęśliwy grając z tymi facetami: Elvinem i oczywiście Wilburem Warem. Wszystko po prostu idealnie do siebie pasowało.
– Niektóre kultowe albumy jazzowe wydają się nieprawdopodobne, jakby udało im się prześlizgnąć przez filtry przypadku. Inne są nieuniknione, jak spełnienie kosmicznego dekretu. Niektórym udaje się przekazać oba wrażenia jednocześnie. Tak jest w przypadku „A Night at the Village Vanguard”, który słusznie pojawia się w rozmowach na temat najwspanialszych nagrań, jakie kiedykolwiek powstały. Nie jest to starannie zaplanowany album koncepcyjny ani manifest, ale dokument ze slangowej rozmowy podsłuchanej na ulicy. To kawałek muzycznego vérité, który uchwycił prawdziwego mistrza formy, w żartobliwym nastroju – wspomina Nate Chinen
– Jego gra jest nieustępliwa, zaciekła, całkowicie zaangażowana, a kontekst tria zapewnia niezbędną swobodę... Rollins, doprowadził te kompozycje do granic możliwości, w przypływie pomysłów i emocji – Bob Blumenthal
Sonny Rollins – A Night at the Village Vanguard: The Complete Masters
Side 1:
1. Introduction - 0:36
2. Old Devil Moon (B. Lane, E.Y. Harburg) - 8:19
3. Softly As In A Morning Sunrise (O. Hammerstein, S. Romberg) - 8:03
4. Striver’s Row (S. Rollins) - 5:59
Side 2:
1. Sonnymoon For Two (Sonny Rollins) - 8:46
2. A Night In Tunisia (D. Gillespie, F. Paparelli) - 8:16 *
3. I Can’t Get Started (I. Gershwin, V. Duke) - 4:54
Side 3:
1. A Night In Tunisia (Evening Take) (D. Gillespie, F. Paparelli) - 9:03
2. I’ve Got You Under My Skin (C. Porter) - 10:03 *
Side 4:
1. Softly As In A Morning Sunrise (Alternate Take) (O. Hammerstein, S. Romberg) - 6:43
2. What Is This Thing Called Love (C. Porter) - 14:03
Side 5:
1. All The Things You Are (O. Hammerstein, J. Kern) - 6:46
2. Introduction - 0:20
3. Woody ‘N You (D. Gillespie) - 8:29
4. Four (M. Davis) - 8:26
Side 6:
1. I’ll Remember April (Raye, DePaul, Johnston) - 9:20
2. Get Happy (H. Arlen, T. Koehler) - 9:08
3. Get Happy (Short Version) (H. Arlen, T. Koehler) - 4:38
Sonny Rollins, saksofon tenorowy
Wilbur Ware, bas
Elvin Jones, perkusja
Donald Bailey, bas*
Pete La Roca, perkusja*
Nagrano 3 listopada 1957 roku na żywo w Village Vanguard w Nowym Jorku
Oryginalna sesja wyprodukowana przez ALFREDA LIONA
Realizator dźwięku: RUDY VAN GELDER
Projekt okładki: REID MILES
Zdjęcia: FRANCIS WOLFF
Kompilacja wyprodukowana przez JOE HARLEYA
Mastering LP: KEVIN GRAY, Cohearent Audio