Krążek „Timba A La Americana” ukaże się 25 sierpnia 2023, a dzień później Harold López-Nussa wystąpi na 29. Międzynarodowym Plenerowym Festiwalu Jazz na Starówce 2023.
Pianista i kompozytor Harold López-Nussa zaprezentował niedawno utwór „Mal du Pays” pochodzący z albumu „Timba a la Americana”, będący jednocześnie debiutem nagraniowym w wytwórni Blue Note. Tętniący życiem album został zainspirowany niedawną decyzją pianisty o opuszczeniu swojej kubańskiej ojczyzny i rozpoczęciu nowego życia we Francji.
Wyprodukowany przez Michaela League’a (Snarky Puppy) „Timba a la Americana” prezentuje 10 nowych, oryginalnych i dynamicznych kompozycji w wykonaniu zgranego zespołu, w skład którego wchodzą wirtuoz harmonijki ustnej Grégoire Maret, Luques Curtis na basie, Bárbaro „Machito” Crespo na congach oraz brat Harolda, Ruy Adrián López-Nussa na perkusji.
Temat przewodni „Mal Du Pays” jest nasycony słodko-gorzką tęsknotą, którą Brazylijczycy nazywają saudade. – To ja spoglądający wstecz na Kubę – mówi Harold. – Myślę o naszym życiu tam, o moich przyjaciołach i muzyce, którą tworzyliśmy. Kiedy zaczynałem, był to tylko mały pomysł, prawie jak muzyka barokowa. Pamiętam, że podczas grania pomyślałem, że musimy przejść do bardzo powolnej rumby, specyficznego rytmu, który słyszałem przez całe życie. To puls z dzielnicy, w której się urodziłem w Hawanie – jest obecny w religii, uroczystościach, ceremoniach i imprezach. Powolny rytm dla starszych ludzi, aby mogli tańczyć. Dla mnie ten rytm porusza coś głębokiego i melancholijnego - to rumba, ale jest częścią czegoś starszego.
Urodzony w muzycznej rodzinie w Hawanie López-Nussa budował swoją karierę w ciągu ostatnich dwóch dekad, od czasu wygrania prestiżowego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w 2005 roku. Swoimi porywającymi występami zachwycił publiczność na całym świecie, wydał dziewięć uznanych albumów jako lider i był częścią projektu Ninety Miles z 2011 roku ze Stefonem Harrisem, Davidem Sanchezem i Christianem Scottem. Jego muzyka odzwierciedla pełen zakres i bogactwo kubańskiej tradycji muzycznej z charakterystycznym połączeniem elementów folklorystycznych, popularnych i klasycznych, a także improwizacji.
Tworząc album „Timba A La Americana” López-Nussa poczuł silną potrzebę ucieczki od konwencjonalnego myślenia o formie i strukturze utworów, które definiowały latynoski jazz od lat 50. We współpracy z League, basistą i założycielem Snarky Puppy, szukali nowych pomysłów dla motywu rytmicznego clave, który jest sercem muzyki kubańskiej. Wykorzystali elementy danzon, fundamentalnego tańca, który utworzył się w Matanzas pod koniec XIX wieku oraz dostojne riffy son tumbao, które stanowią oprawę utworów Beny’ego Moré’a i wielu innych. Pracowali z rytmami bębnów Bata używanymi do przywoływania bóstw, a następnie włączyli je do polirytmicznych, improwizowanych tematów. Połączyli mamby Dizzy’ego Gillespiego i Machito z nowoczesnymi pomysłami na strukturę utworu.
Rezultatem jest najbardziej ekspansywne i ambitne dzieło Lópeza-Nussy. Prowokacyjny, bogaty cykl utworów, który stanowi współczesne spojrzenie na latynoski jazz. Punktem wyjścia jest Kuba; stamtąd López-Nussa i jego zespół wymieniają się pomysłami w kosmopolitycznym duchu, który wykracza poza regiony, gatunki i epoki.
Harold López-Nussa Quartet wystąpi podczas 29. Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu Jazz na Starówce 2023.
Warszawa, Rynek Starego Miasta – 1 lipca- 26 sierpnia
26 sierpnia, sobota, godz. 19.00
Harold López-Nussa jest jednym z największych pianistów Kuby
– Havana Times
– Havana Times
Jednodźwiękowy ton Lopeza- Nussy jest podobny do Herbiego Hancocka,
a jego uderzenia dwiema pięściami są równie radosne jak Chicka Corei
– DownBeat
a jego uderzenia dwiema pięściami są równie radosne jak Chicka Corei
– DownBeat
Szybko zdobywa światową popularność w świecie jazzu i nie tylko. Jego zgrany kwartet urzeka publiczność nieustępliwą żywiołowością, która łączy pokolenia i gatunki – Billboard