The Comet Is Coming, londyńskie trio nominowane m.in. do nagrody Mercury Prize, w skład którego wchodzą DANALOGUE (Dan Leavers), SHABAKA (Shabaka Hutchings) i BETAMAX (Max Hallett), wydaje swój czwarty album studyjny zatytułowany „Hyper-Dimensional Expansion Beam”. Wydawnictwo ukazało się nakładem legendarnego labela Impulse! Records.
Pierwszy singiel z albumu – „CODE” – to międzygalaktyczny head-banger, który eksploruje ukryte znaczenie tytułowych kodów, czyli DNA oraz technologii.
Muzyka tak mocarna, że można do niej pogować – The New York Times
Gdyby surrealistyczny świat, jaki wykreował Salvador Dali w swoich obrazach, miał się urzeczywistnić, The Comet is Coming mogłoby nagrać do niego soundtrack – NPR Music
Trio jak zawsze tworzy epickie pejazaże sci-fi, które mogą być jednocześnie pełne nadziei i wściekłości – Los Angeles Times
Brzmienia vintage i oświecony eksperymentalizm – The New Yorker
Muzyka The Comet Is Coming pochłania całkowicie i przejmuje kontrolę, „od razu wywołując myśli o zbliżającej się zagładzie i możliwej nadziei” (Pitchfork). Składniki: syntezator z lat 80., saksofon i perkusja, a wszystko okraszone mocnym punk rockiem, międzygwiezdnymi przebłyskami jazzu i tanecznymi transami. Na swoim czwartym albumie, „Hyper-Dimensional Expansion Beam”, The Comet Is Coming – producent i „magik” syntezatorów Danalogue, perkusista i producent Betamax oraz saksofonista i duchowy przewodnik Shabaka – tworzą ścieżkę dźwiękową naszej epoki zmian, w sposób w jaki inni nie są w stanie nawet próbować.
Proces powstania albumu: po okresie lockdownu trio trafiło do studia Petera Gabriela – Real World, schowanego na angielskiej wsi. Z pomocą długoletniego inżyniera zespołu, Kristiana Craiga Robinsona, trio rozpoczęło czterodniowy proces nagrywania, kierowany zbiorową intuicją i transcendentną improwizacją. Następnie Danalogue i Betamax skrupulatnie samplowali nagrania zespołu, wplatając w nagrania dźwięki z mikroskopijną wręcz dbałością o szczegóły. W efekcie tego procesu „destylacji” otrzymaliśmy głęboki, spójny przekaz muzyczny o przyszłości technologii, ludzkości, duchowości i łączności wszechświata. To samo dzieje się z rockiem.
The Comet Is Coming powstał, gdy Soccer96 – duet Danalogue i Betamax – przykuł uwagę saksofonisty jazzowego Shabaki Hutchingsa. Po kilku niepewnych rozmowach między duetem a Shabaką nadarzyła się okazja do wspólnego występu podczas próby i właśnie wtedy narodziła się wyjątkowa energia między muzykami: tak powstały „Comets”. Związek ten jest wynikiem, jak to opisuje Danalog, „algorytmu losu”. Wszyscy uczęszczali do Guildhall School of Music, gdzie Dan i Max się poznali – ale Dan i Shabaka byli opowieścią o utraconych kontaktach, ponieważ mieli tego samego nauczyciela gry na saksofonie. Na szczęście algorytm losu poprowadził trio razem. „Hyper-Dimensional Expansion Beam” to następca albumu z 2019 roku „Trust In The Life Force of the Deep Mystery” (który zebrał bardzo pozytywne opinie od NPR, „Rolling Stone”, Pitchforka, „The New Yorkera”, „Washington Post”) oraz EP-ki „The Afterlife”.
Koncerty The Comet is Coming w Polsce:
2 listopada, Poznań - https://www.facebook.com/events/652676302714868/
3 listopada, Wrocław - https://www.facebook.com/events/640643477366364/
4 listopada, Kraków - https://www.facebook.com/events/1099300190704866/
5 listopada, Warszawa - https://www.facebook.com/events/931119944513514/