Deutsche Grammophon z przyjemnością informuje, że Krystian Zimerman został uhonorowany nagrodą Praemium Imperiale 2022.
Ta bardzo prestiżowa, jedna z najważniejszych na świecie nagród dla artystów zajmujących się malarstwem, rzeźbą, architekturą, muzyką i teatrem/filmem, wyraża uznanie dla globalnego zasięgu dokonań muzycznych naszego pianisty. Honoruje również niezachwianą siłę osobowości Krystiana Zimermana jako artysty prezentującego najwyższy poziom sztuki muzycznej przez prawie pół wieku.
Ufundowane w 1989 roku – aby objąć te obszary osiągnięć, które nie są reprezentowane przez Nagrody Nobla – nagrody Praemium Imperiale są przyznawane corocznie przez Japan Art Association, pod honorowym patronatem Jego Cesarskiej Wysokości Księcia Hitachi, młodszego brata Emerytowanego Cesarza Japonii.
– W tych głęboko spolaryzowanych czasach, zdolność artystów do przyciągania uwagi, inspirowania do refleksji i przynoszenia pocieszenia jest ważniejsza niż kiedykolwiek – zauważył Lord Patten z Barnes, międzynarodowy doradca Praemium Imperiale w Wielkiej Brytanii, ogłaszając nazwiska tegorocznych laureatów.
Nagroda dla Krystiana Zimermana zbiega się z premierą (30 września 2022) jego najnowszego albumu dla Deutsche Grammophon: „Karol Szymanowski: Piano Works”. Będący wyrazem hołdu dla Szymanowskiego w 140. rocznicę jego urodzin album, eksploruje barwny świat dźwiękowy kompozytora i ujawnia wieloaspektowość jego pianistycznego języka. Zawiera cztery z dziewięciu Preludiów op.1; przepiękne Wariacje na polską melodię ludową op.10; impresjonistyczne Maski op.34, powstałe w czasie I wojny światowej; oraz cztery z jego dwudziestu, inspirowanych folklorem Mazurków op.50. Preludia, Mazurki i Wariacje zostały nagrane na początku tego roku w sali koncertowej Fukuyama, zaprojektowanej przez światowej sławy akustyka, dr. Yasuhisę Toyotę.
Miejsce Krystiana Zimermana wśród największych współczesnych artystów wynika nie tylko ze świeżości i oryginalności jego występów, zawsze intensywnie osobistych i dopracowanych w najdrobniejszych szczegółach. Jego sztuka to dynamiczny proces twórczej ewolucji, w którym istotną rolę odgrywają samokrytyka, głęboka refleksja i intuicja. – Finalne dzieło, dzieło sztuki muzycznej powstaje w sali koncertowej – zauważa artysta