Blue Note zapowiada dwa niezwykłe wydawnictwa z serii Tone Poet Vinyl Editions: „Blue Train” Johna Coltrane’a ukaże się 16 września w wersji jednopłytowej oraz jako część kolekcji The Complete Masters w wersji 2LP stereo. Rozszerzone wydanie zawiera 7 niepublikowanych dotąd nagrań oraz booklet z unikatowymi zdjęciami Francisa Wolffa i esej Ashleya Kahna. Oba wydania zostały zremasterowane przez Kevina Greya z oryginalnych taśm analogowych.
15 września 1957 roku John Coltrane wszedł do domowego studia Rudy’ego Van Geldera w Hackensack w New Jersey i nagrał swoje pierwsze wielkie arcydzieło: „Blue Train”. Ta sesja nagraniowa legendarnego saksofonisty jako lidera miała być dopełnieniem słownej umowy, jaką Coltrane zawarł z Alfredem Lionem, współzałożycielem Blue Note. W wyniku tej sesji powstał pięciościeżkowy album napędzany tytułowym bluesowym utworem w wykonaniu sekstetu z Lee Morganem na trąbce, Curtisem Fullerem na puzonie, Kennym Drew na fortepianie, Paulem Chambersem na basie oraz Phillym Joe Jonesem na perkusji. „Blue Train” pokazał mistrzostwo gry Coltrane’a umieszczając go w gronie najbardziej szanowanych i wpływowych artystów jazzowych wszechczasów.
Aby uczcić 65. rocznicę nagrania albumu, 16 września „Blue Train” zostanie wydany w dwóch specjalnych wersjach w ramach serii Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue. Monofoniczne wydanie 1-LP z oryginalnego albumu zostanie zaprezentowane w luksusowej, składanej koszulce typu tip-on, natomiast wydanie stereo 2-LP „Blue Train: The Complete Masters” będzie zawierać dodatkowo drugą płytę z siedmioma alternatywnymi wersjami nagrań, z których żaden nie był dotąd wydany na winylu, a cztery z nich nigdy wcześniej nie były wydawane w żadnym formacie. The Complete Masters zawiera booklet z unikatowymi zdjęciami autorstwa Francisa Wolffa oraz esej eksperta od muzyki Coltrane’a, Ashleya Kahna. Obie wersje Tone Poet Vinyl Edition zostały wyprodukowane przez Joe Harleya, zmasterowane przez Kevina Graya z oryginalnych analogowych taśm-matek i wytłoczone na 180-gramowym winylu w RTI. Blue Train: The Complete Masters ukaże się również jako zestaw dwupłytowy CD, a także w formacie cyfrowym.
- Niewiele doświadczeń studyjnych jakie miałem można porównać z dreszczykiem emocji towarzyszącym słuchaniu oryginalnych taśm-matek, w tym mono, stereo i alternatywnych take’ów „Blue Train” - mówi Harley. - Uważam te dwie nowe wersje za finalne wydania tego arcydzieła w wykonaniu Johna Coltrane'a.
„Blue Train” powstał w kluczowym momencie kariery Coltrane’a. Wcześniej, w 1957 roku, saksofonista sięgnął dna, gdy uzależnienie od heroiny spowodowało jego odejście z kwintetu Milesa Davisa. Jednak tuż po rzuceniu nałogu Coltrane ze wzmożoną siłą wrócił do muzyki grając u boku Theloniousa Monka podczas jego letniej serii koncertów w Five Spot Café. Pod koniec roku Coltrane został ponownie zatrudniony przez Davisa oraz nagrał swoje pierwsze arcydzieło, album, z którego nawet sam artysta był bardzo dumny. Jak wspomina Kahn w swoim eseju: „Blue Train” był nagraniem, które Coltrane, zawsze samokrytyczny i skromny, darzył wielkim szacunkiem. W 1960 roku, kiedy po raz ostatni był w trasie z Milesem Davisem, szwedzki DJ zapytał Coltrane’a jakie swoje nagrania ceni najbardziej, a on od razu odpowiedział: „Lubię Blue Train. Tam jest dobry zespół. To było dobre nagranie”.
John Coltrane – Blue Train: The Complete Masters
Strona A
Blue Train (Coltrane) – 10:43
Moment’s Notice (Coltrane) – 9:10
Strona B
Locomotion (Coltrane) – 7:14
I’m Old Fashioned (Kern-Mercer) – 7:58
Lazy Bird (Coltrane) – 7:07
Strona C
Blue Train false start * – 0:21
Blue Train alternate take 7 * – 7:09
Moment's Notice alternate take 4 * – 7:19
Strona D
Lazy Bird alternate take 1 – 9:22
Blue Train alternate take 8 – 10:27
Moment's Notice alternate take 5A (incomplete) * – 5:08
Lazy Bird alternate take 2 – 7:29
* niepublikowane
John Coltrane, saksofon tenorowy
Lee Morgan, trąbka
Curtis Fuller, puzon
Kenny Drew, fortepian
Paul Chambers, kontrabas
Philly Joe Jones, perkusja
Oryginalna sesja wyprodukowana przez ALFREDA LIONA
Zarejestrowane 15 września 1957 w Van Gelder Studios, Hackensack, New Jersey
Realizator dźwięku RUDY VAN GELDER
Projekt okładki REID MILES
Fotografia FRANCIS WOLFF
LP Nadzór JOE HARLEY
LP Mastering KEVIN GREY, Cohearent Audio