Magiczna Ella Fitzgerald powraca w animowanym wideoklipie do utworu „Cheek to Cheek”, zarejestrowanym na żywo w Hollywood Bowl, 16 sierpnia 1958 roku z udziałem orkiestry pod dyrekcją Paula Westona.
Wyreżyserowany i zaanimowany przez londyńską artystkę Sharon Liu teledysk jest hołdem dla słynnego miejsca, które odegrało kluczową rolę w karierze Elli. Ukazuje także Pierwszą Damę Piosenki w niezwykłych kolorowych scenach, gdy mistrzowsko wykonuje tę ponadczasową melodię.
Sharon Liu mówi: – W moim domu zawsze kochano muzykę legendarnej Elli Fitzgerald, dlatego czuję się zaszczycona, że mogłam stworzyć teledysk do tego wyjątkowego nagrania na żywo. Każda klatka filmu została narysowana odręcznie, każdy kolor jest ręcznie wykonany na osobnej warstwie. Uważam, że ta animacja jest idealnym, wizualnym akompaniamentem dla jazzu!
„Cheek To Cheek” to singiel pochodzący z albumu „Ella At The Hollywood Bowl: The Irving Berlin Songbook”, który ukaże się 24 czerwca nakładem Verve/UMe i który jest drugim utworem zapowiadającym album, po „Puttin’ On The Ritz”, któremu towarzyszy animowany teledysk w reżyserii Alberto Baroniego, w oprawie graficznej Giulii Pelizzaro.
Album, który będzie dostępny na CD, na płycie winylowej, a także w wersji cyfrowej, zawiera 15 nigdy wcześniej niepublikowanych piosenek Elli wykonującej utwory z jej klasycznego albumu, „Ella Fitzgerald Sings The Irving Berlin Songbook”. Podczas koncertu prowadzonego przez Paula Westona, który również aranżował i prowadził orkiestrę podczas sesji studyjnych, Ella wykonywała kultowe aranżacje na żywo przy pełnej orkiestracji ten jeden jedyny raz.
Ta przełomowa płyta, będąca pierwszym wydaniem „Songbooka” Elli w wersji live, została odkryta w prywatnej kolekcji producenta i założyciela Verve Records, Normana Granza. To wyjątkowy materiał również dlatego, że ukazuje jedyny moment, w którym Ella współpracowała z aranżerem-dyrygentem Paulem Westonem. Mimo, że artystka regularnie występowała w Hollywood Bowl, jest to pierwszy, pełny koncert Elli z tego kultowego miejsca jaki zostanie wydany.
Utwory live zostały zmiksowane z oryginalnych taśm ¼’’ przez nagrodzonego Grammy producenta i muzyka Gregga Fielda, który w późniejszych latach grał w zespole Elli na perkusji. Album jest uzupełniony wnikliwymi komentarzami o koncercie i serii „Ella’s Songbook” autorstwa znanego autora i krytyka muzycznego, Willa Friedwalda.
Nagrania „Ella’s Songbook” powszechnie uważane są za jej największe osiągnięcie, zawierające genialne interpretacje piosenek największych amerykańskich kompozytorów. Są podstawą katalogu Verve i niekwestionowanym standardem dla jazzowych nagrań wokalnych. Na inauguracyjnym rozdaniu nagród Grammy jej album z utworami Irvinga Berlina przyniósł artystce pierwszą nagrodę Grammy w kategorii Najlepszy kobiecy występ wokalny, a także był nominowany w kategorii Album roku.
Występy na żywo Elli ewoluowały od wczesnych lat istnienia big-bandów, kiedy to śpiewała głównie w salach balowych z Chick Webb Orchestra do klubów, teatrów i sal koncertowych, podczas których wokalistka prezentowała utwory z bardziej kameralnym akompaniamentem trio. Jej występ w Hollywood Bowl był czymś absolutnie wyjątkowym. Jak pisze Friedwald:
Wejść na scenę z pełną orkiestrą i wykonać repertuar z albumu studyjnego… Cóż, nikt inny wcześniej tego nie zrobił: ani Sinatra, ani Tony Bennett, ani Miles Davis, ani żaden inny muzyczny innowator, który przyczynił się do powstania tego, co stało się znane jako album koncepcyjny. Dlaczego więc Fitzgerald i Granz zdecydowali się stawić czoła tej szczególnej muzyce w tak wyjątkowy sposób? Być może nigdy się tego nie dowiemy, ale logiczną odpowiedzią jest to, że songbooki okazały się tak ważnym elementem jej rozwijającej się kariery, że… Fitzgerald i Granz byli zdeterminowani, aby zrobić coś specjalnego na cześć wydawanej serii.
Ella wykonała 15 utworów w orkiestrowych aranżacjach niektórych z najbardziej znanych kompozycji Irvinga Berlina, w tym klasyczne ballady „How Deep Is The Ocean” i „Supper Time”, hollywoodzkie melodie „You're Laughing At Me” i „Get Thee Behind Me Satan” oraz swingujące hity „Cheek To Cheek”, „Top Hat”, „I’ve Got My Love To Keep Me Warm”, „Heat Wave” czy „Puttin’ On The Ritz”. Koncert eksploduje energią, której nie znajdziemy w nagraniu studyjnym, a owacje publiczności uzupełniają każdy utwór.
Hollywood Bowl, amfiteatr, który w tym roku obchodzi swoje stulecie, odegrał znaczącą rolę w życiu Elli. Artystka zadebiutowała w Bowl u boku Louisa Armstronga w 1956 roku z programem, który został wydany jako podwójny album „Jazz At The Hollywood Bowl”. Koncerty Elli w Hollywood Bowl wyprzedawały się od lat 50. do 90. XX wieku. Oprócz wielu występów jako headliner, Ella, która przez większą część swojej kariery mieszkała w Los Angeles, występowała również w ramach corocznego Playboy Jazz Festival. Jej ostatni występ miał miejsce kilka lat przed jej śmiercią w 1996 roku. Głos Elli Fitzgerald, kompozycje Irvinga Berlina, ponadczasowe aranżacje Paula Westona z orkiestrą w Hollywood Bowl, „Ella At The Hollywood Bowl: The Irving Berlin Songbook” to majstersztyk amerykańskiej muzyki na żywo.
Nazywana „Pierwszą Damą Piosenki”, Ella Fitzgerald (1917-1996) była najpopularniejszą wokalistką jazzową w Stanach Zjednoczonych przez ponad pół wieku. Sprzedała ponad 40 milionów albumów i otrzymała prawie wszystkie wyróżnienia, o jakich każdy wykonawca mógł marzyć, w tym Kennedy Center Honor (1979), National Medal of Arts (1987), francuski Commander of Arts and Letters (1990), Prezydencki Medal Wolności (1992) oraz 13 nagród Grammy. W 2007 roku Poczta Stanów Zjednoczonych uhonorowała Ellę Fitzgerald okolicznościowym znaczkiem pocztowym.
W swojej sześćdziesięcioletniej karierze Królowa Jazzu nagrała ponad 200 albumów i około 2000 utworów, co czyni ją najczęściej nagrywaną kobietą i drugim najczęściej nagrywanym wykonawcą w historii. Wśród tych nagrań znajdują się utwory z najwybitniejszymi muzykami w historii i legendarnymi autorami piosenek.
Wyraźny styl Elli Fitzgerald wpłynął na wiele pokoleń wokalistów, a jej twórczość jest ponadczasowa i wykracza poza ustalone gatunki muzyczne. Ella miała niezwykłą skalę głosu, elastyczność oraz ponadprzeciętny talent do wyczuwania tonacji, rytmu oraz nieskazitelną dykcję. Ta niezwykle wszechstronna wokalistka, potrafiła zaśpiewać wszystko od jazzu i bebopu po ballady, swing, pop i rock. Zmarła w swoim domu w Beverly Hills, 15 czerwca 1996 roku na skutek komplikacji spowodowanych cukrzycą.
Fundacja Charytatywna Elli Fitzgerald została ufundowana przez nią samą w 1993 roku. Ella chciała wykorzystać swój sukces do pomocy ludziom wszystkich ras, kultur i przekonań. Artystce zależało na pielęgnowaniu miłości do książek i muzyki. Ponadto chciała zapewnić pomoc pokrzywdzonym i potrzebującym. Rada Fundacji Charytatywnej Elli Fitzgerald kontynuuje cele założycielki przyznając dotacje w czterech głównych obszarach zainteresowań: edukacji i rozwoju dzieci, pielęgnowaniu miłości do muzyki, w tym pomocy studentom muzyki w zapewnieniu opieki zdrowotnej, żywności, schronienia i poradnictwa dla potrzebujących oraz opiece medycznej i badaniach ze wskazaniem na badania nad cukrzycą, problemami okulistycznymi i chorobami serca.
ELLA AT THE HOLLYWOOD BOWL: THE IRVING BERLIN SONGBOOK - LISTA UTWORÓW:
1. The Song Is Ended
2. You’re Laughing at Me
3. How Deep Is the Ocean
4. Heat Wave
5. Suppertime
6. Cheek to Cheek
7. Russian Lullaby
8. Top Hat White Tie and Tails
9. I’ve Got My Love to Keep Me Warm
10. Get Thee Behind Me Satan
11. Let’s Face the Music And Dance
12. Always
13. Puttin’ on the Ritz
14. Let Yourself Go
15. Alexander’s Ragtime Band