Główny dyrygent Filharmonii w Oslo i dyrektor muzyczny Orchestre de Paris, Klaus Mäkelä, zapowiada swój debiutancki album: komplet symfonii Sibeliusa oraz fragmenty niedokończonej ósmej symfonii i jego ostatni poemat symfoniczny „Tapiola”. Orkiestra wykonuje muzykę Jeana Sibeliusa od ponad 100 lat, a sam kompozytor dyrygował trzema koncertami swojej muzyki w 1921 roku. Mäkelä nawiązuje więc do bogatej tradycji interpretacji dzieł symfonicznych Sibeliusa w tym zespole.
Premiera wydawnictwa zaplanowana jest na 13 maja 2022.
Dominic Fyfe, Decca Classics Label Director, mówi: - Klaus jest dopiero trzecim dyrygentem, który w 93-letniej historii naszej firmy podpisał wyłączny kontrakt z Decca Classics, po Georgu Soltim w 1948 roku i Riccardo Chailly’m w roku 1978. Jest urodzonym dyrygentem: pewnym siebie, charyzmatycznym, ale także doskonałym muzykiem. Ma autorytet bez arogancji, wielką znajomość muzyki i wrażliwość na psychologię gry, cechy te przyniosły mu szacunek orkiestr na całym świecie.
Przygotowanie cyklu symfonii Sibeliusa miało artystycznie zaakcentować inauguracyjny sezon Klausa Mäkeli jako głównego dyrygenta Oslo Philharmonic Orchestra, ale na skutek zmian planów pracy, podyktowanych przez ograniczenia wywołane pandemią COVID, projekt koncertowy przekształcił się we wciągający projekt nagraniowy. Tak oto, w warunkach zakłócenia sezonu orkiestrowego, dyrygent i orkiestra poświęcili większość wiosny 2021 roku na granie wyłącznie muzyki Sibeliusa.
Dyrygent mówi: - Graliśmy, graliśmy, graliśmy, a potem nagrywaliśmy. Muzyka Sibeliusa, podobnie jak każdego kompozytora, jest językiem, którego trzeba się nauczyć, a okoliczności, w jakich nagrywaliśmy, faktycznie grały na naszą korzyść.
Filharmonicy w Oslo wykonują muzykę Jeana Sibeliusa od ponad 100 lat, a sam kompozytor dyrygował trzema koncertami swojej muzyki w 1921 roku. Mäkelä nawiązuje więc do bogatej tradycji interpretacji dzieł symfonicznych Sibeliusa w tym zespole. Odwołuje się do „ciemności i siły” w grze smyczkowej zespołu, nawiązując niejako do rosyjskiej tradycji, wpojonej orkiestrze przez byłego głównego dyrygenta, Marissa Jansonsa.
Sibelius nie tylko przeprojektował niejako strukturę partytury orkiestrowej na przełomie XIX i XX wieku, był także pierwszym kompozytorem, który nadał regionowi nordyckiemu własny język muzyczny, odmienny od dominującej wówczas niemieckiej stylistyki symfonicznej.
Klaus Mäkelä, oprócz pracy jako główny dyrygent Filharmonii w Oslo, jest także dyrektorem muzycznym Orchestre de Paris i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego w Turku. Jako dyrygent gościnny Mäkelä występuje w tym sezonie z takimi orkiestrami jak Chicago Symphony, Cleveland Orchestra, Concertgebouworkest, London Philharmonic, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i Münchner Philharmoniker. Po wydaniu albumu, w maju i w czerwcu odbędzie się pierwsza europejska trasa Oslo Philharmonic z Klausem Mäkelą. Oprócz rezydencji, dedykowanych cyklowi symfonii Sibeliusa w wiedeńskim Konzerthaus i Hamburg Elbphilharmonie, muzycy zagrają Mahlera w Filharmonii Paryskiej, a na scenie londyńskiego Barbican dołączą do norweskiej sopranistki i koleżanki z Decca Classics, Lise Davidsen.