Nowy album ze współczesnymi opracowaniami utworów z docenionej przez krytykę płyty „Debussy · Rameau”.
Ostatni album Víkingura Ólafssona dla Deutsche Grammophon – „Debussy · Rameau” – trafił na szczyty amerykańskich i brytyjskich list przebojów muzyki klasycznej, a także uplasował się wysoko na niemieckich listach przebojów muzyki pop, kiedy ukazał się na początku 2020 roku. Teraz artysta prezentuje „Reflections”, nowy album z opracowaniami przygotowanymi przez Ólafssona oraz innych artystów współczesnych – takich jak polska pianistka, kompozytorka i wokalistka Hania Rani – wraz z kilkoma niewydanymi wcześniej nagraniami muzyki Debussy’ego w wykonaniu islandzkiego pianisty.
Inauguracja projektu „Reflections” miała miejsce 25 września 2020 wraz ze światową premierą opracowania kompozycji Debussy’ego, „La Damoiselle élue”, autorstwa Hani Rani, której partytura osadza wzniosłą muzykę Debussy’ego w medytacyjnym, elektroakustycznym pejzażu dźwiękowym.
Na płycie „Reflections” znajdują się również opracowania autorstwa samego Ólafssona oraz innych przełomowych artystów, w tym islandzkiego wokalisty i autora piosenek Helgi Jónssona, islandzkiego duetu Hugar, postrockowego minimalistycznego zespołu Balmorhea z Teksasu oraz Christiana Badzury, wiceprezesa A&R New Repertoire w Deutsche Grammophon. Przeplatają się z nimi niewydane wcześniej nagrania Ólafssona – „Pour le piano” Debussy’ego oraz wybór utworów z preludiów tego kompozytora, z których dwa – „Bruyères” i „Canope” – zostały nagrane zarówno na pianinie, jak i fortepianie Steinwaya, aby zaoferować słuchaczom kontrastujące ze sobą wrażenia.
Ólafsson wyjaśnia: – Chciałem zmierzyć się z pewnymi dziełami z innej perspektywy, wyobrazić je sobie na nowo i zaprosić innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwykłych utworów. Bardzo się cieszę, że wytwórnia Deutsche Grammophon zgodziła się kontynuować ze mną tę twórczą rozmowę z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków współczesnych.
Oryginalny album Víkingura Ólafssona, „Debussy · Rameau”, przekroczył już 21 milionów odtworzeń, zwiększając łączną liczbę streamów muzyki Ólafssona do 125 millionów, co sprawiło, że „Daily Telegraph” okrzyknął go „nową supergwiazdą klasycznego fortepianu”. Album spotkał się z fantastycznym odbiorem słuchaczy, ale zyskał również szerokie uznanie krytyków, w tym takich tytułów jak „Diapason d’Or”, „The Sunday Times” (album tygodnia), „Gramophone” (Editor’s Choice) czy „BBC Music Magazine” (płyta miesiąca), a także zdobył nagrodę 2020 OPUS KLASSIK za nagranie solowe roku (fortepian).
Niezwykła oryginalność i potężna muzyczna wiarygodność Víkingura Ólafssona sprawiły, że w ciągu zaledwie kilku lat szturmem podbił świat muzyki, stając się jednym z budzących największe zainteresowanie współczesnych artystów. Międzynarodowy sukces albumu „Debussy · Rameau” poprzedziły inne: wielokrotnie nagradzanego albumu „Johann Sebastian Bach” oraz jego siostrzanego wydawnictwa, „Bach Reworks”, z opracowaniami autorstwa tak różnorodnych artystów jak Peter Gregson, Hildur Guðnadóttir, Ryuichi Sakamoto i Skúli Sverrisson. Ten sam motyw inspiracji towarzyszy jego kolejnemu albumowi, „Debussy · Rameau Reflections”, gdzie Ólafsson i inni współcześni kompozytorzy celebrują twórczość dwóch francuskich mistrzów, przekładając ich język muzyczny na współczesny idiom.
Víkingur Ólafsson rewitalizuje muzykę klasyczną – The Economist