Wielokrotnie nagradzana saksofonistka i kompozytorka Nubya Garcia wydaje nowy album „Source” w Concord Jazz.
Ostatnie dokonania londyńskiej saksofonistki Nubii Garcii pełne żywiołowej pasji, namawiają nas do zatrzymania się na moment i refleksji nad tym, co przynosi radość każdemu z nas – The Fader
…za tak przekonującymi brzmieniami słuchacze poszliby na koniec świata – NPR Music, Heat Check
Uczę teraz nowego pokolenia muzyków, którzy chcą być jak Nubya, i muszę im tłumaczyć, że jeśli chcą tacy być, muszą zrozumieć swoją historię! – The Guardian
…za tak przekonującymi brzmieniami słuchacze poszliby na koniec świata – NPR Music, Heat Check
Uczę teraz nowego pokolenia muzyków, którzy chcą być jak Nubya, i muszę im tłumaczyć, że jeśli chcą tacy być, muszą zrozumieć swoją historię! – The Guardian
Wielokrotnie nagradzana saksofonistka i kompozytorka Nubya Garcia powraca wraz ze swoim długo wyczekiwanym debiutanckim albumem, „Source”. Jej pierwsze nagranie w Concord Records, ukazujące się pod legendarnym szyldem Concord Jazz, będzie miało swoją premierę 21 sierpnia 2020 roku. Garcia wyprodukowała ten album we współpracy z cenionym producentem Kwesem (Nérija, Bobby Womack, Solange). Garcia występuje na nim z muzykami w składzie: Joe Armon-Jones (instrumenty klawiszowe), Daniel Casimir (gitara basowa) i Sam Jones (perkusja).
Album „Source” ukazuje się po wydanej przez nią w 2018 EP-ce, „When We Are”, której tytułowy utwór został opisany przez „The New York Times” jako „pulsujący życiem” i uznany za jeden z najlepszych utworów 2018 roku przez stację NPR. Jej debiutancka EP-ka, „Nubya’s 5ive”, która wyszła w 2017 roku, została okrzyknięta przez The Vinyl Factory „nadzwyczajną” i wyprzedała się na winylu w ciągu 24 godzin. W 2018 roku Garcia pojawiła się również na pięciu z dziewięciu utworów kompilacji „We Out Here”, projekcie specjalnym niezależnej wytwórni Brownswood, poświęconej młodej i ekscytującej londyńskiej scenie jazzowej. Artystka jest zdobywczynią nagrody Jazz FM Breakthrough Act of the Year oraz nagrody Sky Arts Breakthrough Act of the Year, które zostały jej przyznane w 2018 roku, a także Jazz FM UK Jazz Act of the Year Award w kolejnym roku.
„Source” jest jak zbiór sonicznych mantr. Przesiąknięty głęboko osobistym przekazem, gdzie Garcia odwzorowuje mapy wokół punktów współrzędnych swojej tożsamości, historii rodzinnej, żalu, powiązań z tradycją afrykańskiej diaspory i wspólnoty. „Source” jest przede wszystkim przejawem głębokiego zakotwiczenia się w sobie, by móc być w pełni z innymi. Urzeczywistnia własną i zbiorową siłę: ewolucję wartości saksofonistki w miarę, jak łączy się z samą sobą, swoimi korzeniami i wspólnotą. Garcia dociera w głąb, by poprzez muzykę przedstawić możliwie najszerszą perspektywę: od Londynu po Bogotę, od Caury po Georgetown – jest to płyta czerpiąca inspirację z wielu miejsc, które Garcia nazywa domem.
Muzyka na płycie to błyskotliwa mieszanka broken beatu, soulu, dub-stepu, brzmień afro-diasporycznych – od cumbii po calypso, które Garcia rozwija w poszczególnych utworach, nie tracąc przy tym swojego solidnego jazzowego fundamentu. Album czerpie tyle samo inspiracji z twórczości Herbiego Hancocka i Wayne’a Shortera, co z Flying Lotus, Calypso Rose, Malego i Nidii Gongory.
Płytę otwiera „Pace”, kompozycja ukierunkowana, której dźwięki kołyszą się między przestrzennym spokojem a intensywnymi uniesieniami, porównanymi przez Garcię do rozbijających się fal. Nieustępliwość tego utworu odtwarza zgiełk i hiperproduktywność nowoczesnego świata, trybu życia, który może nas wszystkich doprowadzić do poczucia „głębokiej izolacji i odklejenia od samych siebie i siebie nawzajem”, jak mówi artystka. Poszukując antidotum, Garcia zastanawia się nad tym, „co przynosi radość każdemu z nas, po co sięgamy, by poczuć równowagę”. Chwile wytchnienia na płycie są jak zanurzenie się w spokojnej wodzie, niezależnie od tego, dokąd się zmierza. Paradoksalnie tytuł oraz intencje tego utworu nie zatracają się podczas pandemii – to utwór o ponownej ocenie własnych wartości, czego niepewność obecnych czasów wymaga od nas wszystkich.
Gdzie „Pace” wyraża poczucie wewnętrznego ugruntowania poprzez swoje intensywne, poszukujące sola i pojemny groove, tam „The Message Continues” traktuje o zakorzenieniu się w historiach i doświadczeniach naszych przodków. Garcia podkreśla znaczenie poznawania i przekazywania historii z przeszłości, by ta wiedza nie została zapomniana.
Tytułowy utwór „Source” rozbrzmiewa w dubowym opracowaniu, integrując reggae, jazz i rozmaite brzmienia z młodości artystki. Wysoka temperatura linii basu i wojowniczy saksofon Garcii definiuje utwór jako pean ku czci własnej wewnętrznej mocy. Temat ten prowadzi do „Together is a Beautiful Place To Be”, wzniosłej ballady dedykowanej jej zmarłemu ojczymowi. Podróżując po granicach muzyki soul i gospel, powstaje przestrzeń medytacyjna, swego rodzaju przebudzenie, gdzie delikatnie wydmuchiwanym przez Garcię frazom towarzyszy subtelny akompaniament klawiszy Sheili Maurice-Grey i Joego Armona-Jonesa. „Tęsknię za nim”, wyznaje Garcia. „Jestem wdzięczna, że mogłam się pożegnać. Ale jeśli ten utwór zostanie pozbawiony moich doświadczeń i przeżyć, stanie się twoim doświadczeniem bycia z rodziną, z twoimi bliskimi i społecznością”.
„Stand With Each Other” jest zbudowany na wijących się groovach nyabinghi. Tutaj do Garcii dołączają znane z zespołu Kokoroko: Richie Sievwright, Cassie Kinoshi i Sheila Maurice-Grey, z charakterystycznymi wokalami, które przypominają klasyczne harmonie reggae, jak w muzyce zespołów The Wailers i The Congos: „Uwielbiam, jak te trzy dziewczyny razem śpiewają, dawno nie słyszałam podobnego połączenia – chciałam, żeby partie wokalne brzmiały, jak klasyczny kawałek Lover’s Rock i one temu sprostały”, powiedziała Garcia. To uświęcenie kolektywizmu, a w szczególności wspólnoty kobiet: Garcia chce celebrować bycie w takiej wspólnocie z niesamowitymi artystami i artystkami z jej społeczności, a zarazem chciałaby, aby branża wzniosła się ponad postrzeganie twórców poprzez ich płeć: „Jestem kimś znacznie więcej niż kobietą. I nie jestem jedyną kobietą [na scenie]”, podsumowuje.
Tytuł piosenki „La cumbia está llamando” mówi wszystko: „cumbia mnie wzywa”. W zeszłym roku wraz z British Council oraz artystami londyńskiej sceny jazzowej, Garcia spędziła tydzień w Kolumbii, gdzie wpadła na multiinstrumentalistkę Dianę San Miguel z grupy La Perla, młodego tria kultywującego tradycyjną muzykę kolumbijską. Garcia zakochała się w niej i zdecydowała się wrócić tam zeszłej zimy, wsiąkając w lokalne brzmienia podczas swoich podróży przez Cali, Bogotę (nagrała ten utwór w słynnym studiu Mambo Negro) oraz Timbiquí.
Rozbudzona ciekawością poznania życia i historii swojej rodziny, skomponowała utwór „Before Us: In Demerara & Caura”, który zagłębia się w archiwalia rodzinnych historii Garcii. Muzycznie Garcia czerpie z bogatej tradycji gujańskich pieśni ludowych i kultury karnawałowej, zarówno w Londynie, jak i na Karaibach. Utwór ten jest próbą uhonorowania tych doświadczeń, a także dostrzeżeniem poczucia wyobcowania, jakie artystka odczuwa z dala od domu.
Zakotwiczony w linii basu Daniela Casimira i w przejmujących partiach chicagowskiej wokalistki Akenyi, zamykający album utwór „Boundless Beings”, jak mówi Garcia, podsumowuje klimat nagranej na nim muzyki. Dystopijna antyballada jest świadectwem osobistego triumfu. Chodzi o radykalną, nieustępliwą wiarę w zdolność do przezwyciężania indywidualnych i zbiorowych wyzwań, przed którymi stoimy teraz i przed tymi, które nadejdą.
Nubya Garcia uczyła się pod kierunkiem pianistki Nikki Yeoh w Camden Music, a następnie jako nastolatka dołączyła do organizacji edukacyjnej Tomorrow’s Warriors Gary'ego Crosby'ego i ukończyła Trinity Laban Conservatoire of Music. Jest członkinią septetu jazzowego Nérija. Koncertuje po całym świecie, grając na scenach i festiwalach w Ameryce Łacińskiej, Azji, Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych. Garcia zdobywa uznanie również w roli didżejki; aktualnie prowadzi autorską audycję w stacji NTS i gra coraz więcej setów na żywo w całej Europie.
Spis utworów:
1. Pace (7:52)
2. The Message Continues (6:44)
3. Source featuring Ms MAURICE, Cassie Kinoshi, Richie Seivwright (12:08)
4. Together Is A Beautiful Place To Be (7:36)
5. Stand With Each Other featuring Ms MAURICE, Cassie Kinoshi, Richie Seivwright (3:38)
6. Inner Game (7:44)
7. La cumbia me está llamando featuring La Perla (4:15)
8. Before Us: In Demerara & Caura featuring Ms MAURICE (8:00)
9. Boundless Beings featuring Akenya (2:46)
1. Pace (7:52)
2. The Message Continues (6:44)
3. Source featuring Ms MAURICE, Cassie Kinoshi, Richie Seivwright (12:08)
4. Together Is A Beautiful Place To Be (7:36)
5. Stand With Each Other featuring Ms MAURICE, Cassie Kinoshi, Richie Seivwright (3:38)
6. Inner Game (7:44)
7. La cumbia me está llamando featuring La Perla (4:15)
8. Before Us: In Demerara & Caura featuring Ms MAURICE (8:00)
9. Boundless Beings featuring Akenya (2:46)