Deutsche Grammophon ogłasza światową premierę kompozycji „Jóhanna Jóhannssona - A Prayer to the Dynamo”.
To dzieło orkiestrowe, powstałe z fascynacji kompozytora technologią, a w szczególności nagraniami wykonanymi w islandzkiej elektrowni Elliðaár i zapiskami Henry’ego Adamsa. Na albumie nagranie jest połączone z dwiema suitami zaaranżowanymi przez kompozytora z istniejącego już materiału zaczerpniętego z nominowanych do Oscara autorskich ścieżek dźwiękowych do filmów „Sicario” i „Teoria wszystkiego”.
Minimalistyczna muzyka Jóhannssona jest przepełniona poczuciem zachwytu opartym na tym, jak elektryczność zmieniła świat – „Winnipeg Free Press” o premierze „A Prayer to the Dynamo”
Tajemnicza moc! Delikatny Przyjaciel Despotyczny Mistrz! Niestrudzona Siła! – Henry Adams „Prayer to the Dynamo”
W nagraniach zarejestrowanych w sali koncertowej Harpa w Reykjaviku Islandzką Orkiestrą Symfoniczną dyryguje Daníel Bjarnason. Album „A Prayer to the Dynamo” dostępny jest na płycie CD, winylu (2 LP) i w wersji cyfrowej, z komentarzami znanego pisarza muzycznego i prezentera radiowego Johna Schaefera w rozmowie z ojcem Jóhannssona, Jóhannem Gunnarssonem.
Album „A Prayer to the Dynamo” powstał na zamówienie Winnipeg Symphony Orchestra. Pierwsze i jak dotąd jedyne wykonanie suity miało miejsce podczas New Music Festival organizowanego przez orkiestrę 3 lutego 2012 roku. Jak zauważył kurator festiwalu, kompozytor Matthew Patton, stanowił on punkt zwrotny w karierze Jóhannssona, ponieważ kompozycja została napisana bez żadnych ograniczeń narracyjnych związanych z komponowaniem do filmu: „Johansson nigdy nie napisał tak wielkiego, tak długiego i tak swobodnego utworu na orkiestrę”.
Skomponowana na pełną orkiestrę, „A Prayer to the Dynamo” zawiera również nagrania dźwięków instalacji elektrycznych, generatorów i przewodów wysokiego napięcia zarejestrowanych w nieczynnej elektrowni wodnej Elliðaár na obrzeżach Reykjaviku. Jóhannsson od zawsze zafascynowany był technologią. Jak powiedział w tamtym czasie: – Nagrałem dźwięki [i] sfilmowałem stację wykorzystując moje doświadczenie z pracy nad filmem o brytyjskim przemyśle węglowym „The Miners’ Hymns”.
Niestety, projekt filmowy pozostał nigdy niedokończony (Johansson zmarł w 2018 roku), ale Jóhannsson wplótł swoje doświadczenia z Elliðaár w zlecenie kompozytorskie dla Winnipeg Symphony Orchestra. W tym celu czerpał dalszą inspirację z prac Edisona, Tesli, a przede wszystkim z zapisków amerykańskiego historyka Henry’ego Adamsa (1838-1918).
Album zawiera również dwie krótkie suity muzyczne ze ścieżek dźwiękowych do filmów „Teoria wszystkiego” i „Sicario”, które były m.in. nominowane do Oscara, a pierwszy zdobył Złoty Glob za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową.
Te trzy światowe premiery dodają jeszcze więcej głębi do dyskografii kompozytora. Jak zauważył dziennikarz Gramophone w zeszłorocznej recenzji „Drone Mass”: Muzyka Jóhannssona sprawia wrażenie, jakby przybyła w kapsule czasu z odległej planety, która jest lustrzanym odbiciem naszej własnej. Jego nieobecność dodaje jeszcze więcej tajemniczości i magii do unikalnego świata dźwięków jego muzyki.