Nowozelandzka gwiazda alternatywnego popu, BENEE, połączyła siły z lokalną organizacją charytatywną zajmującą się zdrowiem psychicznym Youthline i czołowymi neurobiologami. Jej najnowszy singiel „Bagels” ma na celu zmniejszenie uczucia niepokoju u słuchających.
Singiel wykorzystuje elementy muzyczne, które naukowcy z Auckland University of Technology (AUT) zidentyfikowali jako rozluźniające układ nerwowy. Przeprowadzone na nastolatkach i młodzieży testy neurologiczne wykazały, że słuchanie piosenki znacznie obniżyło poziom stanów lękowych.
To potwierdzone – krótkotrwały niepokój doświadczany w stresujących sytuacjach nie ma szans z „Bagels”. Utwór uspakaja także aktywność mózgu w płatach czołowych i ciemieniowych, czyli obszarach związanych z regulacją emocji i reakcją walki lub ucieczki.
Jako zwolenniczka wykorzystywania muzyki do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi ze zdrowiem psychicznym, BENEE była bardzo podekscytowana współpracą z producentem Joshem Fountainem i naukowcami z AUT. – Zawsze postrzegałam muzykę jako rodzaj terapii, ale fascynującym było dowiedzieć się, dlaczego niektóre dźwięki mają taki wpływ na nasz nastrój. „Bagels” miał zupełnie innym proces twórczy: każdy aspekt, od rytmu, naturalnego pejzażu dźwiękowego i harmonii, po subtelne przesłanie w tekście – „nie jesteś sam” – ma na celu pozbycie się uczucia niepokoju.
BENEE podkreśla: – Mam ogromny szacunek dla pracy Youthline, dlatego wspaniale było współpracować z nimi przy tym utworze, aby pokazać młodym ludziom, że można rozmawiać o zdrowiu psychicznym oraz zapewnić im inne narzędzie do wypróbowania, gdy zmagają się ze stresem. Wszyscy musimy znaleźć to, co nam pomaga. Jednym ze sposobów na odnalezienie spokoju jest pływanie na plaży i zjedzenie bajgla – nawiązuję do tego w piosence, i oczywiście w tytule „Bagels”.
Profesorowie nadzwyczajni AUT, Daniel Shepherd i Mangor Pedersen, stworzyli testy mające na celu zmierzenie wpływu muzyki na lęk. Korzystając z elektroencefalogramu (EEG) obrazującego aktywność mózgu, dowiedli, że piosenka „Bagels” była najskuteczniejsza w łagodzeniu niepokoju oraz relaksacji mózgu spośród wszystkich wykorzystanych w badaniu utworów.
Shepherd komentuje: – Testy „Bagels” pokazują skuteczność piosenki w radzeniu sobie z gonitwą myśli i wprowadzaniu ciał i mózgów młodych ludzi w znacznie spokojniejszy stan. Wskazuje na to niższe tętno, wzorce aktywności mózgu i zmniejszona potliwość. Od 15 lat badam psychologiczne efekty muzyki, dlatego skorzystałem z okazji, by wziąć udział w tym przełomowym projekcie. Nasze badane było oparte na ponad 10 mld punktów danych mapujących szczegółową reprezentację aktywności mózgu. To bezprecedensowe badanie tego, jak muzyka może regulować lęk. Nie mogę się doczekać, aż zobaczę, jak pomaga naszej młodzieży.
„Bagels” ożywa w animowanym teledysku. Techniki zmniejszania niepokoju wplecione w klip obejmują płynne przejścia kolorów i hipnotyczne kołysanie organicznych form, wykorzystujące powtarzalne poruszanie oczami od lewej do prawej. Strategia ta polega na odczulaniu i przeprogramowaniu mózgu za pomocą ruchu gałek ocznych (EMDR), narzędzia terapeutycznego stosowanego w leczeniu stanów lękowych.
Joanna Madsen z Youthline komentuje: – Po pandemii nastąpił gwałtowny wzrost problemów z psychiką, a stany lękowe są jednym z głównych dolegliwości zgłaszanych przez naszych terapeutów i doradców telefonicznych. Pomaganie młodym ludziom w radzeniu sobie z ich samopoczuciem i lękiem ma szansę zapobiec wzrostowi stresu. Wiemy jednak, że około połowa młodych ludzi nie czuje się pewnie, prosząc o wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego. Istnieje wyraźna potrzeba klinicznie uzasadnionych, kreatywnych i dostępnych zasobów, które mogą dodać do swojego zestawu odnowy biologicznej, gdy odczuwają lęk. Mamy nadzieję, że ten utwór będzie praktycznym narzędziem, z którego młodzież będzie mogła korzystać w stresujących sytuacjach – w trakcie egzaminów, trudnych rozmów czy w zatłoczonym autobusie. To bardzo ekscytujące mieć na pokładzie kogoś tak utalentowanego i odpowiedniego jak BENEE. Jest orędowniczką zdrowia psychicznego, a jej determinacja, by używać swojego głosu do wspierania młodych ludzi, lśni w tym utworze.
Cały dochód z piosenki „Bagels” zostanie przekazany organizacji. Utworzona w 1970 roku Youthline działa na rzecz młodzieży w Nowej Zelandii. Organizacja bezpłatną infolinię, bezpośrednie doradztwo, mentoring oraz programy w szkołach i internetowych społecznościach.
Marzycielski alt-pop BENEE łączy płynące prosto z serca refleksje na temat dorastania na przedmieściach Auckland w Nowej Zelandii, jak również pełne specyficznego humoru teksty. Wszystko w kolorowej produkcji ze świetnymi bitami i nieoczywistymi hookami. 23-latka zyskała rozgłos na całym świecie za sprawą hitu „Supalonely”. Singiel zdobył 4 miliardy streamów.
Debiutancki album artystki „Hey u x” spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony fanów i krytyków, a magazyn „Billboard” umieścił płytę na liście 25 najlepszych albumów pop 2020 roku. Gościnnie na krążku pojawili się Grimes, Lily Allen, Gus Dapperton i Muroki (kolejny młody i zdolny artysta z Nowej Zelandii, który podpisał kontrakt z należącą do BENEE wytwórnią Olive). W zeszłym roku BENEE wydała uznaną przez recenzentów EP-kę „Lychee”. Wyruszyła też w światową trasę koncertową, w ramach której odwiedziła Polskę. Na początku roku zaprezentowała singiel „Green Honda”, a następnie zadebiutowała na festiwalu Coachella.