W sprzedaży od 28 października
„Revolver” to album The Beatles z 1966 roku, który zmienił wszystko: zapoczątkował nową erę eksperymentalnej, awangardowej psychodeliki dźwiękowej, przyniósł kulturową zmianę i zaznaczył ważny zwrot w twórczej ewolucji The Beatles. Już 28 października płyta ukaże się nowej wersji.
To właśnie dzięki płycie „Revolver”, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr wyruszyli w nową muzyczną podróż. Już dziś fani mogą usłyszeć nowy miks stereo i Dolby Atmos utworu „Taxman” w wersji cyfrowej oraz zamówić album „Special Edition” w przedsprzedaży.
14 utworów z albumu „Revolver” zostało na nowo zmiksowanych przez producenta Gilesa Martina i inżyniera Sama Okella w stereo i Dolby Atmos, a oryginalny mono miks albumu pochodzi z taśmy z 1966 roku. Nowa edycja specjalna jest następstwem powszechnie uznanych, zremiksowanych i rozszerzonych edycji specjalnych „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” (2017), „The BEATLES” („The White Album”) (2018), „Abbey Road” (2019) i „Let It Be” (2021).
Wszystkie nowe wydawnictwa „Revolver” zawierają nowy miks stereo albumu, pochodzący bezpośrednio z oryginalnych czterościeżkowych taśm. Dźwięk został odtworzony z oszałamiającą czystością, za pomocą najnowocześniejszej technologii opracowanej przez wielokrotnie nagradzany zespół dźwiękowy pod przewodnictwem Emile de la Rey z WingNut Films Productions Ltd Petera Jacksona. Fizyczne i cyfrowe kolekcje „Super Deluxe” zawierają również oryginalny mono miks, 28 wczesnych nagrań z sesji i trzy domowe dema oraz czterościeżkową EP-kę z nowymi miksami stereo i zremasterowanymi „Paperback Writer” i „Rain”. Ponadto w wersji cyfrowej ukaże się także nowy miks Dolby Atmos.
Wydawnictwo ukaże się w kilku formatach: 1 CD, 2 CD, 1 LP, Deluxe Box 5 CD, Deluxe Box 4 LP, Picture disc:
„Revolver Special Edition (Super Deluxe)”: 63 utwory
· cyfrowa kolekcja (stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + mono + Dolby Atmos)
· 5 płyt CD (stereo i mono) ze 100-stronicową książką w twardej oprawie
· 4LP + 7-calowa EP (dźwięk stereo i mono) na zmasterowanym 180-gramowym winylu ze 100-stronicową książką w twardej oprawie
· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów
· DISCS 2 & 3: „Sessions” (stereo i mono): 31 utworów
· DISC 4: „Revolver” (oryginalna wersja mono): 14 utworów
· DISC 5: „Revolver – EP”: 4 utwory
· „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo i oryginalne zremasterowane miksy mono)
„Revolver Special Edition (Deluxe)”: 29 utworów
· 2CD w digipaku z 40-stronicową książeczką, skróconą wersją książki „Super Deluxe”
· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów
· DISC 2: najważniejsze momenty „Sessions” + „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo): 15 utworów
„Revolver Special Edition (Standard)”: 14 utworów
· cyfrowe wydanie (nowy miks albumów w stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + nowy miks Dolby Atmos)
· 1CD w digipaku (nowy miks stereo)
· 1LP (nowy miks stereo) na zmasterowanym 180-gramowym winylu
· limitowany winyl (nowy miks stereo) zilustrowany okładką albumu
We wszystkich konfiguracjach nowej edycji, „Revolver” zawiera nagrodzone Grammy oryginalne okładki albumów stworzone przez wieloletniego przyjaciela The Beatles, niemieckiego basistę i artystę Klausa Voormanna. Piękna książka z kolekcji „Super Deluxe” zawiera przedmowę Paula McCartneya, wprowadzenie Gilesa Martina, przemyślany, pouczający esej Questlove oraz wnikliwe rozdziały i szczegółowe notatki o utworach, autorstwa historyka Beatlesów, pisarza i producenta radiowego Kevina Howletta. Książka zawiera wcześniej niepublikowane zdjęcia zespołu i zdjęcia odręcznie pisanych tekstów piosenek, kaset magnetofonowych i taśm, a także reklamy prasowe z 1966 roku i fragmenty powieści graficznej Voormanna, „Birth of an Icon: REVOLVER”.
Po wydaniu w grudniu 1965 roku ich przełomowego albumu „Rubber Soul” i zakończeniu trasy, późna decyzja o anulowaniu planów trzeciego filmu Beatlesów, „A TalentfFor Loving”, miałaby znaczący wpływ na powstanie „Revolver”. Czas przeznaczony na filmowanie i nagrywanie piosenek na ścieżkę dźwiękową został usunięty z harmonogramu zespołu, co pozwoliło grupie zrobić czteromiesięczną przerwę przed rozpoczęciem sesji nagraniowych. — Jedno jest pewne — powiedział John na kilka tygodni przed powrotem zespołu do studia — następny longplay będzie zupełnie inny.
6 kwietnia 1966 roku The Beatles zebrali się w Studio 3 w EMI Studios (obecnie Abbey Road Studios) na pierwszej sesji nagraniowej „Revolver”. Z producentem Georgem Martinem, w towarzystwie inżyniera nagrań Geoffa Emericka i inżyniera technicznego Kena Townsenda, zaczęli od „Tomorrow Never Knows”. Wokal Johna (doprowadzany z jego mikrofonu przez obracający się głośnik Leslie) i innowacyjne pętle — w tym Paul mówiący „ach, ach, ach, ach”, co po przyspieszeniu dało efekt podobny do pisku mewy — zbiegły się między innymi z grzmiącym bębnem Ringo. Singiel popchnął The Beatles i muzykę popularną na nowy, ekscytujący teren. W wywiadzie z 5 sierpnia 1966, Paul wyjaśnił „NME”: — Zrobiliśmy to, ponieważ mam dość tworzenia muzyki, która zdaje się być słyszana wcześniej. — „Revolver Special Edition” zawiera również pierwsze ujęcie (Take 1) The Beatles w „Tomorrow Never Knows” z sesji 6 kwietnia oraz monofoniczny miks, który został wydany w niewielkiej liczbie, zanim LP został ponownie nagrany z odpowiednią wersją.
Następnego dnia The Beatles wrócili do studia, ukończyli większość nagrania „Tomorrow Never Knows” i rozpoczęli pracę nad pierwszą wersją „Got To Get You Into My Life”. Jak słychać na „Sessions One” w wydaniu specjalnym, nagranie to brzmi zupełnie inaczej niż wydany utwór. „Special Edition” przedstawia również dwa kolejne etapy ewolucji utworu: niewydany miks mono i specjalny miks z trzema trąbkami i dwoma saksofonami tenorowymi.
Jeden z najważniejszych wpływów George’a na pisanie piosenek można usłyszeć w „Love You To”. Rok wcześniej jego pogłębiające się zainteresowanie indyjską muzyką i nauką gry na sitarze połączyły go z Ravim Shankarem, który stał się jego bliskim przyjacielem i okazjonalnym współpracownikiem muzycznym. The Beatles rozpoczęli nagrywanie „Love You To” 11 kwietnia, w 3. rocznicę brytyjskiego wydania „From Me To You”. Biorąc pod uwagę cały „Revolver’, krótki trzyletni okres między tymi utworami rzuca światło na zdumiewający rozwój zespołu. — Była to jedna z pierwszych piosenek, które napisałem z zamysłem gry na sitarze — wspominał później George. — To była pierwsza piosenka, w której świadomie próbowałem użyć sitaru i tabli. — George na sitarze, Paul na tamborze i harmonii oraz uczeń Anil Bhagwat na tabli: zawiła aranżacja utworu już po kilku ujęciach zaczęła nabierać kształtu. Dogrywanie zawierało dodatkowy wokal Paula, pominięty w wydanej wersji, ale teraz wyblakły w miksie Take 7. Wersja specjalna „Revolver” zawiera również Take 1 oraz wcześniej nieudokumentowaną i dopiero niedawno odkrytą próbę utworu z Georgem grającym na sitarze i Paulem na tamborze.
Między 13 a 16 kwietnia w Studiu 2 i 3 The Beatles nagrali hit „Paperback Writer” (z warstwowymi harmoniami, riffami gitar i grzmiącymi liniami basu Paula) oraz jego stronę B „Rain”. Przed wydaniem singla 10 czerwca (a 30 maja w USA), The Beatles spędzili kilka dni kręcąc filmy promocyjne do obu piosenek z reżyserem Michaelem Lindsay-Hoggiem, który później wyreżyserował film „Let It Be”. Oprócz nowych miksów stereo i oryginalnych miksów mono, „Revolver Special Edition” zawiera „Paperback Writer” Take 1 & 2 z podkładem oraz dwie wersje „Rain” z Take 5: jedną z rzeczywistą prędkością i drugą — spowolniony miks użyty do stworzenia taśmy.
W kwietniu i maju nagrali otwierający album utwór „Taxman” podczas trzech sesji w Studio 2. Jedna z trzech piosenek napisanych na album przez George’a, „Taxman”, wyraża jego frustrację ówczesną stawką podatkową w Wielkiej Brytanii (90%). Podczas 12-godzinnej sesji 20 kwietnia The Beatles nagrali i zmiksowali pierwszą wersję „And Your Bird Can Sing” („Special Edition” zawiera tę piosenkę w dwóch wersjach, Take 2 i Take 5), a następnie zaczęli nagrywać „Taxman”. Powrócili do piosenki następnego dnia, wykorzystując podstawową gitarę George’a, bas Paula i jego dynamiczne solo gitarowe oraz bębny Ringo i krowi dzwonek. „Special Edition” zawiera również Take 11, z falsetem w chórkach Johna i Paula z nieco innym tekstem.
„Yellow Submarine” została nagrana 26 maja i 1 czerwca, odpowiednio w Studio 2 i 3. Ulubieniec młodszych i starszych (a młodych duchem) zaczął i skończył w dwóch różnych miejscach. Z raczej smutnego wersetu śpiewanego przez Johna na gitarze akustycznej, utwór zmienił się w adaptację Johna i Paula, by pasowała do wesołej tematyki chóru. Take 4 ze „Special Edition” i wyjątkowe efekty dźwiękowe zabiorą słuchaczy w zupełnie nową dźwiękową podróż z The Beatles. — Naprawdę zaczynaliśmy odnajdywać się w studiu — wyjaśnił później Ringo. — Piosenki stały się ciekawsze, dzięki czemu i efekt był lepszy.
Ostatnia sesja nagraniowa „Revolver” odbyła się w Studio 2 wieczorem 21 czerwca 1966 roku i trwała do wczesnych godzin porannych 22 czerwca, zaledwie jeden dzień przed wyjazdem zespołu do Monachium, gdzie rozpoczęli międzynarodową letnią trasę koncertową. Tekst do „She Said She Said” nawiązywał do wspomnień pechowego dnia, którego Beatlesi doświadczyli w Los Angeles. Z pomocą George’a w stworzeniu zupełnie nowej piosenki z kilku niedokończonych fragmentów, John poprowadził grupę przez próby i nagrywanie, podczas gdy czas nieubłagalnie zbliżał się do końca. „Special Edition” zawiera również domowe demo Johna i próbę utworu Take 15, z przemówieniem ujawniającym przekomarzanie się Beatlesów podczas opracowywania aranżacji.
22 czerwca o czwartej nad ranem The Beatles skończyli „She Said She Said”, a tym samym sesje nagraniowe. Ostateczne miksy mono i stereo albumu zostały ukończone tego wieczoru, a następnego dnia ponownie wyruszyli w trasę. Następnie wrócili na Abbey Road w listopadzie 1966, aby rozpocząć nagrywanie „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”.
Wydany 5 sierpnia 1966 „Revolver” spędził siedem tygodni na 1. miejscu brytyjskiej listy albumów, a podwójny singiel „Eleanor Rigby” / „Yellow Submarine” był na szczycie brytyjskiej listy singli przez cztery tygodnie w sierpniu i wrześniu. W Stanach Zjednoczonych Capitol wydał 11-ścieżkową wersję „Revolver”, która przez sześć tygodni zajmowała 1. miejsce na liście albumów Billboardu. „I’m Only Sleeping”, „And Your Bird Can Sing” i „Doctor Robert” zostały wcześniej wybrane do północnoamerykańskiej składanki „Yesterday And Today” wydanej w czerwcu przez Capitol. Album pierwotnie miał mieć niesławną „rzeźnicką” okładkę, jednak przedpremierowe kontrowersje spowodowały, że Capitol ponownie wydrukował ponad milion kopii z nieszkodliwym zdjęciem The Beatles.