Premiera 14 października
14 października, Brian Eno, wyda swój 22. studyjny album zatytułowany FOREVERANDEVERNOMORE na CD, winylu i cyfrowo, w tym również w formacie Dolby Atmos. Dziesięć nowych utworów powstało w jego studio w zachodnim Londynie, a Brian śpiewa w większości utworów po raz pierwszy od czasu nagrań do albumu „Another Day On Earth” z 2005 roku.
Niedawno premierę miał utwór „There Were Bells”, napisany przez Briana Eno na potrzeby wspólnych występów z bratem, Rogerem w Akropolu w sierpniu 2021 roku. W dniu koncertu w Atenach było 45 stopni, a pożary szalały tuż za miastem, co skłoniło artystę do refleksji: "Pomyślałem, że oto jesteśmy w miejscu narodzin zachodniej cywilizacji, prawdopodobnie będąc świadkami jej końca".
„There Were Bells” opowiada o obecnej kryzysowej sytuacji klimatycznej. To temat, który jest eksplorowany właściwie przez cały album.
- Jak wszyscy – choć najwyraźniej z wyjątkiem większości rządów na świecie - myślałem o naszej niepewnej przyszłości. Tak powstała ta muzyka. Być może trafniej byłoby powiedzieć, że czułem to... a muzyka powstała z tych uczuć. Ci z nas, którzy podzielają te uczucia są świadomi, że świat zmienia się w bardzo szybkim tempie, a jego spora część znika na zawsze... stąd tytuł albumu.
To nie są propagandowe piosenki, które mają Ci mówić, w co wierzyć i co myśleć. To odzwierciedlenie moich własnych uczuć. Mam nadzieję, że zachęcą słuchacza, do dzielenia się tymi doświadczeniami i poszukiwaniami.
Dużo czasu zajęło mi zaakceptowanie idei, że my artyści jesteśmy tak naprawdę handlarzami uczuć. Uczucia są subiektywne. Nauka unika ich, ponieważ są trudne do określenia i porównania. Ale "uczucia" są początkiem myśli, a także ich długotrwałym towarzyszem. Uczucia to reakcja całego ciała, często działają zanim jeszcze mózg świadomie włączy się do akcji.
Sztuka jest miejscem, gdzie zaczynamy zapoznawać się z tymi emocjami, gdzie je zauważamy i wyciągamy z nich wnioski - poznajemy, co nam się podoba, a co nie. Dzieci uczą się poprzez zabawę, a dorośli bawią się poprzez Sztukę, która daje przestrzeń do "posiadania" uczuć, ale ma też wyłącznik: można zamknąć książkę lub wyjść z galerii. Sztuka jest bezpiecznym miejscem do doświadczania emocji - radosnych i trudnych. Czasami dotyczą one rzeczy, za którymi tęsknimy, a czasami tych, których chcielibyśmy uniknąć.
Jestem coraz bardziej przekonany, że jedyną nadzieją na uratowanie naszej planety jest to, że zaczniemy żywić wobec niej inne uczucia. Być może gdybyśmy na nowo zauroczyli się życiem, albo gdybyśmy doznali żalu, a nawet wstydu z powodu tego, co już straciliśmy lub gdybyśmy poczuli się podekscytowani wyzwaniami, przed którymi stoimy i tym, co może jeszcze się wydarzyć, to stałoby się to możliwe. Krótko mówiąc, musimy się ponownie zakochać, ale tym razem w Naturze, w Cywilizacji i w naszych nadziejach na przyszłość.
Brian Eno, lipiec 2022 roku
FOREVERANDEVERNOMORE
Produkcja - Brian Eno. Postprodukcja - Leo Abrahams.
Tracklista LP i digital:
1. Who Gives a Thought
2. We Let It In
3. Icarus or Blériot
4. Garden of Stars
5. Inclusion
6. There Were Bells
7. Sherry
8. I’m Hardly Me
9. These Small Noises
10. Making Gardens Out of Silence
CD tracklista:
1. Who Gives a Thought
2. We Let It In
3. Icarus or Blériot
4. Garden of Stars
5. Inclusion
6. There Were Bells
7. Sherry
8. I’m Hardly Me
9. These Small Noises
10. Making gardens out of silence in the uncanny valley
Wszystkie wokale i instrumenty wykonane przez Briana Eno z wyjątkiem:
Leo Abrahams – gitara - Who Gives a Thought, Icarus or Blériot, Garden of Stars, There Were Bells, Sherry & These Small Voices.
Darla Eno – dodatkowe wokale - We Let It In & I’m Hardly Me.
Cecily Eno – dodatkowe wokale - Garden of Stars.
Roger Eno - akordeon - Garden of Stars & There Were Bells.
Peter Chilvers - instrumenty klawiszowe - Garden of Stars.
Marina Moore – skrzypce i altówka - Inclusion.
Clodagh Simonds – dodatkowe wokale - These Small Noises.
Jon Hopkins – instrumenty klawiszowe - These Small Noises.
Kyoko Inatome – wokal - Making Gardens Out of Silence.
„Garden Of Stars” i „There Were Bells” zostały oryginalnie wykonane przez Briana, Rogera i Cecily Eno z Leo Abrahamsem i Peterem Chilversem podczas ich występu w ramach Epidaurus Festival w Odeonie Herodesa Atticusa na Akropolu w Atenach 4 sierpnia 2021 roku.
„Making gardens out of silence in an uncanny valley” zostało pierwotnie włączone do instalacji dźwiękowej, która jest wkładem Briana Eno w długoterminowy, interdyscyplinarny program londyńskiego Serpentine, zajmujący się bieżącą sytuacją kryzysową związaną z klimatem, Back To Earth.
Projekt graficzny albumu autorstwa Nicka Robertsona