W 2022 roku wybitny niemiecki skrzypek, dyrygent i muzykolog – Reinhard Goebel obchodzi siedemdziesiąte urodziny. Kiedy w 1973 roku Reinhard Goebel założył swój zespół Musica Antiqua Koeln, historyczna praktyka wykonawcza zdecydowanie nie była już w powijakach, ale wraz z Goebelem – jak się wydaje – szybko nauczyła się chodzić lub wręcz biec…
MAK wniosła wiele subiektywności i swoistej świeżości do praktyki wykonawczej na oryginalnych instrumentach, nie pozostawiając nikogo obojętnym, umiejętnie prowokując i pozwalając słuchaczom w każdej chwili na nowo doświadczać żywego brzmienia muzyki dawnej.
Dotyczy to zarówno fenomenalnych interpretacji Bacha, charakteryzujących się – między innymi – zapierającymi wręcz dech w piersiach tempami, jak i wykonań dzieł Telemanna, w których bogactwo barw i galanterii artyści wydobyli na światło dzienne w nieporównywalny sposób.
Goebel udostępnił wielu słuchaczom nieznane dotąd i niespotykane utwory, nagrania Heinichena zostały nagrodzone licznymi międzynarodowymi nagrodami, a jego prawdziwe odkrycia to między innymi Rebel, Schmelzer i Veracini. Dzięki ścieżce dźwiękowej do filmu „Le Roi dance” „nauczył” Ludwika XIV tańczyć z wigorem…, ale swoistym „wzorcem
metra” pozostają słynne nagrania dzieł Bacha, które nie straciły nic ze swojej świeżości i oryginalności, w tym zwłaszcza koncerty brandenburskie (1987, z – prawdopodobnie – wciąż najszybszym w historii fonografii III koncertem brandenburskim) i pierwsza zespołowa wersja Die Kunst der Fuge, na instrumentach z epoki.
To jubileuszowe wydanie po raz pierwszy łączy kompletną twórczość Goebla i Musica Antiqua Köln na 75 płytach CD, a kilka z nich, to premiery na dyskach CD. Obszerna broszura zawiera nowy, okolicznościowy esej (dr. Martin Elste), a także nowy wywiad z Reinhardem Goebelem (dr. Kai Luehrs-Kaiser) oraz wiele niepublikowanych zdjęć, które pięknie uzupełniają ten całościowy portret.