Craft Recordings kontynuuje obchody 70. rocznicy powstania wytwórni Contemporary Records. Do sprzedaży trafiły na nowo zmasterowane przez Berniego Grumdmana nagrania albumów legendarnego Ornette’a Colemana: „Something Else!!!!” oraz „Tomorrow Is The Question!”. Wydawnictwo zawiera także 32-stronicową książeczkę z archiwalnymi zdjęciami i tekstami autorstwa Ashley Kahn.
Kontynuując obchody 70. rocznicy powstania wytwórni Contemporary Records, Craft Recordings prezentuje kolekcjonerską edycję albumu „Ornette Coleman – Genesis of Genius: The Contemporary”. Wydanie zawiera dwa przełomowe albumy, „Something Else!!!! The Music of Ornette Coleman” z 1958 roku oraz „Tomorrow Is the Question! The New Music of Ornette Coleman” z 1959 roku. Albumy, które zmieniły nieznanego wizjonera jazzu w sensację nowojorskiej sceny.
Oba wydawnictwa zostały pierwotnie nagrane przez Roya DuNanna – realizatora dźwięku odpowiedzialnego za słynną, nieskazitelną jakość albumów wytworni Contemporary, i ponownie zmasterowane przez Berniego Grundmana, który zaczynał swoją karierę w Contemporary, pod opieką DuNanna. 180-gramowy zestaw winylowy, zostanie wyprodukowany z oryginalnych taśm analogowych. Oryginalne taśmy zostały również użyte do nowych masteringu Grundmana w wydaniu 2-CD i cyfrowym.
Ornette Coleman (9 marca 1930 – 11 czerwca 2015), unikany przez swoich jazzowych kolegów z Los Angeles, znalazł swoje miejsce w wytwórni Contemporary Records. Założyciela wytwórni, Lestera Koeniga, zaintrygowała melodyjna wrażliwość i niekonwencjonalne frazowanie saksofonisty. Po albumach wydanych w Contemporary, Coleman przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie szybko stał się sensacją, jednak to Koenig jako pierwszy pokazał światu niezwykłe podejście artysty do rytmu i harmonii.
– Te dwa albumy stanowią wstęp do poznania muzyki Ornette’a Colemana – mówi Nick Phillips, producent Genesis of Genius. – On rozbudował język bebopu. W tamtym czasie używał w swoich kompozycjach tradycyjnego 12-taktowego bluesa i formy AABA, jednak robił to w zupełnie nowym stylu. Ornette, wspierany przez trąbkę Dona Cherry’ego, przestawia wybitny rodzaj frazowania z przeplatającym się rytmem. Ich brzmienie jest bardzo mocne.
W nagraniach albumu „Something Else!!!!” Colemana wspierają: Don Cherry na trąbce, pianista Walter Norris, basista Don Payne i perkusista Billy Higgins. Dziś ten album brzmi mniej radykalnie a bardziej unikatowo. Jest esencją bluesa. Wśród dziewięciu oryginalnych kompozycji Colemana nagranych podczas tej sesji, kilka stało się standardami, w tym „The Blessing” i „When Will the Blues Leave?”.
Na albumie „Tomorrow Is the Question!” usłyszymy brzmienie trąbki Cherry’ego, na perkusji Shelly’ego Manne’a i Percy’ego Heatha oraz Reda Mitchella na basie. To zdecydowana, pozbawiona fortepianu, innowacyjna, kontynuacja koncepcji Ornette’a. Album, składający się z oryginałów Colemana, wprowadził kilka kolejnych kompozycji do kanonu jazzu, w tym „Tears Inside”, „Rejoicing” i „Turnaround”.
Coleman był nie tylko improwizatorem i kompozytorem, który rozszerzał granice jazzowego rytmu i harmonii, ale także afroamerykańskim działaczem na rzecz znoszenia podziałów rasowych. Łączył konserwatyzm i niekonwencjonalność, był zarazem awangardowy i populistyczny.
Coleman urodził się i wychował w Fort Worth w Texasie i ten teksański blues był zawsze wpleciony w jego brzmienie. Zanim zamieszkał w Los Angeles w połowie lat pięćdziesiątych, spędził lata w trasie, grając bluesa i R&B, wpajając przy tym swoją wewnętrzną wrażliwość w każdy zagrany dźwięk.
Bebopperzy z Los Angeles często gardzili muzyką Ornette’a, postrzegając jego niekonwencjonalną grę jako brak umiejętności. Z czasem jednak zdołał przekonać grono muzyków, którzy przyjęli jego muzyczną wizję. Byli wśród nich pianista Paul Bley, perkusiści Billy Higgins i Eddie Blackwell, basista Charlie Haden oraz trębacz Don Cherry. Jego albumy dla The Contemporary utorowały mu drogę do triumfu, który został przypieczętowany jesienią 1959 roku, kiedy płyta „Tomorrow Is the Question!” trafiła do sklepów, a jego kwartet rozpoczął serię koncertów w Five Spot Jazz Club w Nowym Jorku. Były to prawdopodobnie jedne z najbardziej intensywnych i kontrowersyjnych wydarzeń w historii jazzu.
Na przemian potępiany i uwielbiany przez ówczesnych muzyków i krytyków, Coleman znalazł nowy dom w Atlantic Records, gdzie kontynuował rozwijanie swojego muzycznego kunsztu. Jednak to Lester Koenig jako pierwszy rozpoznał geniusz Colemana w czasie, gdy większość nie rozumiała natury jego gry.
– Płyty nagrywane dla wytworni Contemporary były fundamentem kariery Ornette’a i początkiem nowej ery. Coleman pojawił się u schyłku jednej dekady i stał się odważnym początkiem nowej – pisze Ashley Kahn w notkach „Genesis of Genius”. – Uwielbiana lub wyszydzana, muzyka Colemana podważyła od dawna utrzymywane wyobrażenia o tym, jak powinien brzmieć jazz.
„Genesis of Genius” – lista utworów:
2-LP box set
LP1 – „Something Else!!!!: The Music of Ornette Coleman”
SIDE 1
1. Invisible (4:43)
2. The Blessing (4:45)
3. Jayne (7:17)
4. Chippie (5:37)
SIDE 2
1. The Disguise (2:48)
2. Angel Voice (4:20)
3. Alpha (4:12)
4. When Will The Blues Leave? (4:56)
5. The Sphinx (4:14)
Ornette Coleman – saksofon altowy
Don Cherry – trąbka
Walter Norris – fortepian
Don Payne – kontrabas
Billy Higgins – perkusja
LP2 – „Tomorrow Is the Question!: The New Music of Ornette Coleman”
SIDE 1
1. Tomorrow Is The Question! (3:09)
2. Tears Inside (5:00)
3. Mind And Time (3:08)
4. Compassion (4:37)
5. Giggin’ (3:19)
6. Rejoicing (4:04)
SIDE 2
1. Lorraine (5:55)
2. Turnaround (7:55)
3. Endless (5:18)
Ornette Coleman – saksofon altowy
Don Cherry – trąbka
Percy Heath – kontrabas (Side 1)
Red Mitchell – kontrabas (Side 2)
Shelly Manne – perkusja
2-CD box set and digital formats
CD1 – „Something Else!!!!: The Music of Ornette Coleman”
1. Invisible (4:43)
2. The Blessing (4:45)
3. Jayne (7:17)
4. Chippie (5:37)
5. The Disguise (2:48)
6. Angel Voice (4:20)
7. Alpha (4:12)
8. When Will The Blues Leave? (4:56)
9. The Sphinx (4:14)
CD2 – „Tomorrow Is the Question!: The New Music of Ornette Coleman”
1. Tomorrow Is The Question! (3:09)
2. Tears Inside (5:00)
3. Mind And Time (3:08)
4. Compassion (4:37)
5. Giggin' (3:19)
6. Rejoicing (4:04)
7. Lorraine (5:55)
8. Turnaround (7:55)
9. Endless (5:18)
O Contemporary Records
Założona w 1951 roku przez Lestera Koeniga (3.12.1917 – 21.11.1977) wytwórnia Contemporary Records ma swoją niemal hollywoodzką historię. Koenig był intelektualistą, który kochał sztukę, dobrze prosperował w przemyśle filmowym jako scenarzysta, koproducent i asystent Williama Wylera, odgrywając ważną rolę w przełomowych filmach, takich jak „The Best Years of Our Lives” („Najlepsze lata naszego życia”), „Detective Story” („Opowieści o detektywie”) i „Roman Holiday” („Rzymskie Wakacje”). Filmową pracę Koeniga skutecznie zakończyła „Czerwona Panika” w 1953 roku, kiedy został wezwany do składania zeznań przed Komisją ds. Działalności Nieamerykańskiej Izby Reprezentantów. Za swoje lewicowe sympatie został skutecznie pogrążony i wpisany na czarną listę przez konserwatywny hollywoodzki establishment. Wtedy w pełni poświęcił się Good Time Jazz, wytwórni, którą założył w 1949 roku, aby nagrywać Dixieland z udziałem muzyków, którzy pracowali na co dzień dla Disneya. Koenig początkowo stworzył wytwornie Contemporary by wydawać współczesne dzieła klasyczne, ale w połowie lat pięćdziesiątych jego uszy szybko zwróciły się w kierunku najbardziej ekscytujących artystów jazzowych południowej Kalifornii, którzy chętnie dokumentowali swoją twórczość. Dzięki Koenigowi mogli to robić w miejscu, które w niedługim czasie stało się jednym z najlepszych studiów na świecie, głównie za sprawą Roya DuNanna, realizatora dźwięku, którego Koenig ściągnął z Capitol Records w 1956 roku. Koenig, dając wiarę kreatywności artystów, pozwolił im na rozwijanie swojej twórczości, a wytwórnia Contemporary stała się przystanią dla nowatorów z Los Angeles i muzyków ze Wschodniego Wybrzeża szukających wytchnienia od zgiełku Nowego Jorku. Siedem dekad później spuścizna wytwórni wygląda bardziej imponująco niż kiedykolwiek, a albumy nagrane przez Lestera Koeniga i jego syna Johna nadal inspirują i wpływają na czołowych współczesnych muzyków jazzowych.
O Craft Recordings
Craft Recordings jest domem dla największych i najbardziej prestiżowych nagrań i kompozycji na świecie. W jej bogatych zasobach znajduje się twórczość znanych artystów, takich jak Joan Baez, John Coltrane, Creedence Clearwater Revival, Celia Cruz, Miles Davis, Isaac Hayes, John Lee Hooker, Little Richard, R.E.M., Joan Sebastian czy Traveling Wilburys. Ponadto w katalogu wytwórni znajduje się wielu współczesnych twórców i formacji takich jak A Day to Remember, Evanescence, Alison Krauss, Nine Inch Nails, Taking Back Sunday czy Violent Femmes. Pod szydlem Craft łączą się wydawnictwa takich wytwórni jak Fania, Fantasy, Fearless, Musart, Nitro, Panart, Prestige, Riverside, Rounder, Specialty, Stax, Vanguard, Varèse Sarabande, Vee-Jay i Victory. Craft jest także domem dla twórczości Billie Holiday i Tammy Wynette, ochraniając ich spuściznę i zarządzając ich dziedzictwem.
Craft Recordings jest częścią wytwórni muzycznej Concord Recorded Music.