Nominowana do nagrody Grammy saksofonistka i kompozytorka Melissa Aldana zadebiutuje w Blue Note Records 4 marca płytą „12 Stars”.
33-letnia saksofonistka tenorowa z Santiago de Chile zdobyła międzynarodowe uznanie dzięki swojej wizjonerskiej twórczości muzycznej. Album „12 Stars” został wyprodukowany przez gitarzystę Lage Lunda, który jest również częścią kwintetu Aldany z Sullivanem Fortnerem na klawiszach, Pablo Menaresem na basie i Kushem Abadeyem na perkusji.
„12 Stars” porusza tematy rodziny, akceptacji i miłości. – To dla mnie naprawdę ważny album. Chciałam opowiedzieć o moich własnych doświadczeniach. Czuję, że przez ostatnie lata bardziej poznałam siebie i własne niedoskonałości, i zaczęłam je akceptować. Odkryłam także, że taki sam proces występuje przy tworzeniu muzyki. Akceptowanie i przyjmowanie wszystkiego, co słyszę, wszystkiego, co gram, nawet błędów, ma większe znaczenie niż doskonałość – mówi Aldana.
Album zawiera siedem oryginalnych kompozycji Melissy. Wszystkie zostały zaaranżowane lub napisane wspólnie z gitarzystą Lage Lundem, w tym dynamiczny utwór otwierający album „Falling”. – To utwór, który pisałam, kiedy czułam, że wszystko w moim życiu się rozpada – wyjaśnia Aldana.
Tuż przed lockdownem Aldana zakończyła swój związek. Chciała skupić się tylko na pracy. – Ale potem uderzyła pandemia, a ja opadłam na dno – artystka, zmuszona dokonać zmian, zajrzała wewnątrz siebie. – Dzięki temu osobistemu procesowi czuję się jeszcze bardziej związana z moją muzyką.
Album „12 Stars” powstał także z inspiracji mistyką tarota. – Przez jakiś czas byłam bardzo ciekawa tarota – symboli i prawdziwej jego historii – mówi. – Lockdown stał się dla mnie okazją, aby dowiedzieć się więcej o sobie poprzez tarota. Kiedy studiowałam karty, zaczęłam pisać muzykę i odkryłam, że proces opisany w tarocie jest drogą, którą wszyscy przechodzimy podczas naszej życiowej podróży na ziemi.
Aldana zatytułowała album na cześć 12 gwiazd, które zdobią koronę Cesarzowej w kartach tarota. – W numerologii i tarocie cesarzowa jest symbolem tworzenia i kreacji – mówi.
Aldana zapowiedziała także nadchodzące koncerty po Stanach Zjednoczonych i Europie, w tym tydzień jako headliner w słynnym Village Vanguard w Nowym Jorku od 1 do 6 marca.
MELISSA ALDANA – 2022, DATY KONCERTÓW:
29 stycznia – Furman University – Greenville, SC (gość specjalny)
3-4 lutego – Cuyahoga Community College – Cleveland, OH (z Jazz Gallery All-Stars)
9 lutego – Stevens Point Country Club – Stevens Point, WI
10 lutego – Gibson Music Hall – Appleton, WI
11 lutego – Logan Center Performance Hall – Chicago, IL.
17-18 lutego – University of Northern Iowa – Cedar Falls, IA (gość specjalny z University of Northern Iowa Big Band)
24 lutego – USAF Band Airmen of Note Jazz Heritage Series – Waszyngton (gość specjalny)
26 lutego – McKinney Theatre – Mission Viejo, Kalifornia (gość specjalny z Saddleback College Big Band)
1-6 marca – Village Vanguard – Nowy Jork, NY
7 marca – Dizzy’s Club @ Jazz w Lincoln Center – New York, NY (z New York Youth Symphony)
24 marca – Centrum Sztuki Modlin – Richmond, VA
26 marca – The Nash – Phoenix, AZ
28 marca – Caine Performance Hall – Logan, UT
30 marca – 3 kwietnia – Jazz St. Louis – St. Louis, MO
7 kwietnia – University of Michigan – Ann Arbor, MI (gość specjalny z University of Michigan Jazz Ensemble)
8 kwietnia – Caffe Vivace – Cincinnati, OH
9 kwietnia – The Jazz Kitchen – Indianapolis, IN
19 kwietnia – Theatre del’Athenee – Paryż, Francja
21 kwietnia – Teatro Ristori – Werona, Włochy
23 kwietnia – Jazz Dock – Praga, Czechy
24 kwietnia – Tivoli – Helsingborg, Szwecja
25 kwietnia – Stenhammarsalen – Goteborg, Szwecja
27 kwietnia – Club Atlantis – Basil, Szwajcaria
28 kwietnia – Theater Russelsheim – Hessen, Niemcy
30 kwietnia – Jazzahead – Brema, Niemcy
13 maja – Exit Zero Jazz Festival – Cape May, NJ
17 września – Pittsburgh Jazz Festival – Pittsburgh, PA
Melissa Aldana była jedną z założycielek ARTEMIS, gwiazdorskiego kolektywu, który w 2020 roku wydał swój debiutancki album w Blue Note. Album zawierał jej żywiołową kompozycję „Frida”, dedykowaną meksykańskiej malarce Fridzie Kahlo, która zainspirowała artystkę poprzez „proces odnajdywania tożsamości poprzez sztukę”.
Kahlo była także bohaterką słynnego albumu Aldany z 2019 roku, „Visions” (Motéma). Album przyniósł saksofonistce pierwszą w historii nominację do nagrody Grammy w kategorii Best Improvised Jazz Solo, w uznaniu jej solówki tenorowej w jej kompozycji „Elsewhere”. Krytyk Nate Chinen wymieniając Visions wśród najlepszych albumów NPR Music w 2019 roku, napisał, że Aldana „ma wyjątkową umiejętność równoważenia techniki z bogatą paletą emocji”.
Melissa Aldana urodziła się w Santiago de Chile, dorastając w muzycznej rodzinie. Zarówno jej ojciec, jak i dziadek byli saksofonistami. Melissa zaczęła grać na instrumencie w wieku sześciu lat pod okiem ojca Marcosa. Zaczynała grać na saksofonie altowym pod wpływem artystów takich jak Charlie Parker i Cannonball Adderley, ale przerzuciła się na saksofon tenorowy, gdy po raz pierwszy usłyszała muzykę Sonny’ego Rollinsa, który stał się jej mentorem. Jako nastolatka występowała w klubach jazzowych w Santiago i została zaproszona przez pianistę Danilo Péreza aby wystąpić na Panama Jazz Festival w 2005 roku.
Artystka przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych, aby uczęszczać do Berklee College of Music, a rok po ukończeniu studiów wydała swój pierwszy album „Free Fall” w wytwórni Greg Osby's Inner Circle w 2010 roku, a następnie, drugi album, „Second Cycle” w 2012 roku. W 2013 roku, w wieku 24 lat, została pierwszą kobietą instrumentalistką i pierwszym muzykiem południowoamerykańskim, wygrywając Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Saksofonowy im. Theloniousa Monka, w którym jej ojciec był półfinalistą w 1991 roku. Po wygranej wydała swój trzeci album „Melissa Aldana & Crash Trio” (Concord). Aldana jest również uznanym pedagogiem, a niedawno została powołana do wykładania na wydziale Jazz Studies Department w New England Conservatory.